Lær at leve med kroniske smerter

Med mindfulness kan du lære at håndtere dine kroniske smerter, så du bruger mindst mulig negativ energi på at ændre noget, som ikke kan ændres.
Fakta

Om mindfulness

Ifølge Gigtforeningens psykolog Diana June Pedersen, er mindfulness- teknikken en budistisk tankegang, hvor der er  koblet psykologiske begreber på.

Det er en form for en fokuseret opmærksomhedstræning, som giver en bevidsthed om følelser og tanker om adfærd.

Mindfulness blev i tidernes morgen praktiseret i USA for folk med kroniske problemer, som man ikke havde behandlingsmuligheder til.

Læs mere om mindfulness på Gigtforeningens hjemmeside.

Måske vil dine kroniske smerter aldrig forsvinde helt, så hvorfor bruge meget energi på at blive frustreret over det?

For mange kan sikkert nikke genkendende til frustrationen over at have kroniske smerter i kroppen.

Mindfulness-teknikken går ud på, at man går smerterne i møde i stedet for at bruge energi på at bekæmpe dem.

- Når man har spist sine smertestillende piller, holdt hvilepauser og gjort sine øvelser, så har mange mennesker stadig smerter i kroppen, og det er her, at mindfulness kan hjælpe, forklarer Diana June Pedersen, som er psykolog i Gigtforeningen.

Alle kan lære mindfulness

Der er ikke noget svært i mindfulness, selvom det kan lyde langhåret.

- Vi har allesammen evnen til at være opmærksomme, og det er det, man lærer i mindfulness-teknikken. At være opmærksom på smerten, og hvilke følelser den sætter i gang, så man netop undgår at lade sig rive med af følelserne af frustration og lede, forklarer Diana June Pedersen.

- Man lærer simpelthen at registrere smerterne, uden at lade sig rive med dem, forklarer psykologen og understreger, at smerterne ikke bliver mindre af mindfulness-teknikken. Den giver bare mulighed for at håndtere dem på en anderledes og mere konstruktiv måde.

Ikke en religion

Begrebet mindfulness stammer fra buddhismen, men ifølge Diana June Pedersen har brugen af mindfulness i relation til smerter og sygdom intet med religionen at gøre.

- I den måde vi bruger mindfulness på i dag i behandlingsøjemed, har vi knyttet nogle psykologiske aspekter på, som handler om vores måde at forstå og være på i relation til vores smerte eller sygdom, siger hun.

- Man kan betragte det som en metode - i stedet for at multitaske så monotasker du, så det behøver på ingen måde at være langhåret.