Fagbladet3f.dk bruger cookies for at udarbejde statistik over anvendelsen af sitet. Du kan altid slette cookies fra Fagbladet3f.dk igen.  Læs mere om cookies

Forsikringsselskaber tryner ofre for arbejdsulykker

Klageregn:   Forsikringsselskaber klager i stigende grad over erstatningsafgørelser for at slippe billigere. Antallet af ankesager er mere end fordoblet på fem år.
Fakta

Trynet af forsikringen

Fagbladet 3F fortæller i de kommende dage, hvordan forsikringsselskaber bruger alle midler for at slippe billigere fra erstatninger til ofre for arbejdsulykker.

Er du også blevet dårligt behandlet af dit forsikringsselskab
eller din arbejdsplads efter en arbejdsulykke? Kontakt journalisterne Asger Havstein Eriksen og Anders Svendsen på asger.havstein.eriksen@3f og anders.svendsen@3f.dk

Mennesker, der har været ude for en arbejdsulykke, skal ikke bare kæmpe med smerter og genoptræning. Oftere og oftere ender de i opslidende forløb, hvor forsikringsselskaber forsøger at slippe så billigt som muligt fra erstatningen.

En afgørelse fra Arbejdsskadestyrelsen kan ankes til Ankestyrelsen, som har oplevet en voldsom stigning i antallet af klager fra forsikringsselskaber.

I 2007 ankede forsikringsselskaber 594 sager. I 2011, hvor de seneste tal stammer fra, var tallet mere end fordoblet til 1470.

To af Danmarks førende advokater inden for arbejdsskader siger, at selskaberne er meget aktive for at spare penge.

- De har oprustet helt vildt på det her område. Der bliver brugt mange ressourcer for at få erstatningerne bragt ned, siger advokat Henrik Juel Halberg, partner i advokatfirmaet Bjørst.

Firmaet fører blandt andet sager om arbejdsskader for 3F.

Fakta

De fem største

De fem største selskaber inden for arbejdsskadeforsikring har følgende markedsandele:

1: Topdanmark: 26,5.
2: Tryg: 22,5.
3: Codan: 13,7.
4: Gjensidige Forsikring: 11,4.
5: Alm. Brand: 9.4.

Kilde: Forsikring&Pension

Forsøger at påvirke afgørelser

Han bakkes op af advokat Karsten Høj, partner hos Elmer&Partnere. Han er også formand for Foreningen for Erstatnings- og Forsikringsret.

- Det er helt uden for diskussion, at de er meget mere aktive. De har haft et enormt fokus på skadesbehandling. Tidligere gjorde de stort set ikke andet end at betale erstatningen. Nu forsøger de at påvirke afgørelsen, og de har oprustet med afdelinger med advokater.

- De går ind og er part i sagen. Hvis en skadelidt anker en afgørelse, går de også ind og taler imod. Det så man ikke tidligere, siger Karsten Høj.

Vil have den rigtige afgørelse

Ifølge forsikringsselskaberne handler det om at få den rigtige afgørelse. Sådan lyder forklaringen fra Hans Reyman-Carlsen, der er underdirektør i Forsikring&Pension, på den voldsomme stigning i ankesager.

- Folk skal have den erstatning, de har ret til. De skal ikke have mindre, men de skal heller ikke have mere, end de har ret til. Afgørelsen skal være korrekt, og det har man fokus på, siger han.

Den forklaring giver Henrik Juel Halberg intet for.

-  Hvor mange sager mon forsikringsselskaberne anker, fordi de skadelidte har fået for lidt i erstatning? Ingen. Det handler bare om, at forsikringsselskaberne vil have deres omkostninger til erstatninger minimeret, siger han.