Mange chauffører snydes for pension

Over 100 godstransportfirmaer har forsømt at betale pension til sine chauffører i år. Det er mere end en femdobling siden 2008. Ifølge 3F løber sløseriet op i millioner af kroner.
Fakta

Også problemer med bus- og taxavognmænd

Det er ikke kun inden for godstransport, der er stigende problemer manglende pensionsbidrag.

Her ses det samlede antal sager for både taxi, bus og godstransport over de sidste fem år.

2008: 72

2009: 110

2010: 219

2011: 292

2012: 240 (pr. 1.september)

Et stigende antal chauffører oplever, at de ikke får den pension de har ret til, fordi arbejdsgiveren ikke betaler sin del af beløbet.

Fra januar og frem til november i år har 3F oprettet 107 sager på godsvognmænd, som sløser med det overenskomstpligtige pensionsbidrag til chaufførerne. Det er en markant stigning, for i 2008 var der kun 16 sager.

- Det er en uanstændig behandling af medarbejderne. Man har tilsyneladende valgt at bruge en del af de ansattes løn som kassekredit, siger forhandlingssekretær for 3F's Transportgruppe Jørgen Aarestrup.

3F vurderer, at det samlede sløseri med pensionsbidrag beløber sig til millioner af kroner. 

Presset branche ingen undskyldning

Godt halvdelen af de godsvognmænd, som 3F har oprettet sager på i år, er organiseret i de to store arbejdsgiverforeninger Dansk Erhverv og Dansk Industri (DI).

Underdirektør i Dansk Erhverv Morten Schønning Madsen mener, at udviklingen er udtryk for en presset branche i en krisetid. Men det er ingen undskyldning, understreger han.

- Gennem overenskomsterne har man forpligtet sig til at betale pension. Og det skal man selvfølgelig overholde. Vi tager det meget alvorligt. Og det er noget vi vil se på sammen med 3F.

Holdningen er den samme hos DI.

- Vi forsøger i samarbejde med 3F at stramme op på procedurerne og få en hurtig afklaring i sagerne. Hvis der er firmaer, som bruger det her til at forbedre likviditeten i en presset branche, så er det selvfølgelig ikke i orden, siger branchedirektør i DI Anne Windfeldt Trolle.

Større krav til virksomheder

I følge Jørgen Aarestrup kunne man overveje at ændre betingelserne for at få en tilladelse til at være vognmand.

- Ved at stille større krav til den økonomiske likviditet, ville man luge ud i de vognmænd, som ikke har midlerne til at drive forretning, siger han.