Fagbladet3f.dk bruger cookies for at udarbejde statistik over anvendelsen af sitet. Du kan altid slette cookies fra Fagbladet3f.dk igen.  Læs mere om cookies

Italiensk metro-snyd: Rumænere får 65 kroner i timen

Der er dobbelt så mange sager om social dumping på metroen som normalt i byggebranchen.

Det italienske firma Cipa, der har over over 100 rumænere ansat på metrobyggeriet i København, snyder med lønnen. Timelønnen er 65 kroner i timen eller langt under den mindsteløn, Cipa har lovet at betale, afslører Fagbladet 3F.

Og Cipa er langt fra noget enestående tilfælde. Bag metrobyggeriets grønne vægge er social dumping hverdag. Det offentlige byggeri til 21 milliarder har dobbelt så mange sager om social dumping som normalt i byggebranchen. Det dokumenterer en oversigt over de såkaldte 48-timerssager.

- Der er langt flere sager på metroen, end vi ellers ser i byggebranchen. Der foregår massivt snyd, og det er et kæmpe problem, metroens ledelse ikke har formået at stoppe, siger Palle Bisgaard, der er næstformand i 3F's byggegruppe.

Fakta

Flere sager

  • Når der er begrundet mistanke om social dumping på en byggeplads, mødes 3F og Dansk Byggeri til akutmøde for at forhandle om sagen. Deraf navnet 48-timerssager.
  • Der har været 15 sager på metrobyggeriet de i 2012 og 2013. I den periode har der i snit været 800 ansatte. Det giver 1,88 sag per 100 ansatte.
  • I branchen generelt har der i samme periode været 480 sager i byggebranchen fordelt på 60.000 byggearbejdere. Det giver 0,80 sag per 100 ansatte.
  • Altså har der været mere end dobbelt så mange sager på metroen som i resten af byggebranchen.

60 timer om ugen

Cipa er et af de store firmaer på metroen med flere end 100 ansatte på fem byggepladser. Fagbladet 3F har talt med i alt 14 rumænske arbejdere, som alle er blevet ansat til 65 kroner i timen som betonarbejdere.

Rumænerne har arbejdet mere end 60 timer om ugen, men har kun fået løn for 37 timer. Deres udsagn bliver dokumenteret af, at en række af de ansatte har registreret deres arbejdstimer, der viser, at lønsedlerne ikke stemmer overens med virkeligheden. Det samme viser Cipas interne vagtskema, som Fagbladet 3F har.

Cipa kan forvente, at 3F vil kræve en større efterbetaling og bod, efter firmaet har snydt sine ansatte.

- Vi er nu i fuld gang med at undersøge sagen og er ved at gøre klar til at kunne køre en faglig sag, siger Elo Hansen, der er faglig sekretær i 3F Bygge, Jord og Miljø i København.

Fakta

Metro-top lukker munden på italienere

Der kommer ingen forklaringer eller svar fra ledelsen i Cipa på anklagerne fra de rumænske metroarbejdere. Fagbladet 3F har fremlagt alt materialet om lønsnyd og skjulte ulykker. Og direktør Aldo Bellone fra Cipa fløj til Danmark for at lave interview.

Men netop da interviewet skulle til at gå i gang i et skur på byggepladsen Tømrergraven i København, blev det stoppet fra øverste sted: Et opkald fra kommunikationschef Jens Munch fra den italienske hovedentreprenør CMT beordrede Cipa til at stoppe interviewet.

CMT’s underentreprenører er i kontrakterne forpligtet til kun at tale med pressen, hvis de får godkendelse, forklarede Aldo Bellone. Han fik samme besked fra CMT’s øverste direktør Marco Faggiani.

De rumænske ansatte hos Cipa får løn får typisk 37 timer om ugen. Men de 14 ansatte, Fagbladet 3F har talt med, har alle arbejdet mere end 60 timer om ugen. Det fremgår af deres timeregistreringer. Og bekræftes af det interne ugeskema fra Cipa. Her fremgår det, at de ansatte arbejder 10 timer om dagen seks dage om ugen.

Metroselskabet: Vi undersøger

Metroselskabets administrerende direktør Henrik Plougmann ønsker ikke at blive interviewet. I en mail meddeler selskabets HR-chef, at man er i gang med at undersøge en række af de udenlandske metrofirmaer.

- Hvis der er mistanke om, at Cipa ikke lever op til de krav, vi stiller, vil vi naturligvis gerne se dokumentation, og det er oplagt, at dette kan indgå i undersøgelsen. Vi kan naturligvis ikke acceptere, hvis de krav, vi stiller om overholdelse af danske vilkår, ikke overholdes, skriver Metroselskabets HR-chef Peder Mandrup Knudsen.

Han svarer dog ikke på, hvordan det kan være, at der er flere sager om social dumping på metroen.

Heller ikke den italienske hovedentreprenør CMT (Copenhagen Metro Team) vil deltage i et interview. Men i en mail skriver CMT's kommunikationschef Jens Munch:

- Så vidt vi ved, betaler Cipa det, de skal. Men vi tager da jeres anklager alvorligt og ser frem til at se dokumentationen. Derefter kan vi så vurdere den.

Hvem er hvem i metroen

(Se grafik i fuld størrelse)

Bygherre: Metroselskabet er bygherre. Selskabet ejes af staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune. Læs mere om Metroselskabet her. Tjek Metroselskabets seneste status hos Arbejdstilsynet her

Entreprenør: Konsortiet Copenhagen Metro Team (CMT) står for at bygge metroen. CMT består af Salini Construttori, Tecnimont og Società Esecuzione Lavori Idraulici. Tjek Copenhagen Metro Teams seneste status hos Arbejdstilsynet her

Underentreprenør: CMT hyrer underentreprenører. En stor underentreprenør er Trevi, som står for de lodrette vægge. Tjek Trevis seneste status hos Arbejdstilsynet her

Skandalerne på metroen

Fagbladet 3F har siden det første spadestik fulgt byggeriet af den ny metro i København.

Arbejdet af det enorme byggeri til over 23 mia. kroner har været omgærdet af en lang række skandaler om dårlige arbejdsforhold for de især udenlandske byggearbejdere.

Her er en række af afsløringerne:

Dårlig sikkerhed: De udenlandske metrofirmaer har for tredje år i træk rekordmange påbud for farlige arbejdsforhold.

De livsfarlige arbejdsmiljø har fået politiet til at rejse et væld af straffesager mod metro-firmaerne.

Arbejdsulykker er blevet holdt skjult for myndighederne.

Skattesnyd: Skat har afsløret omfattende skattesnyd blandt flere af de udenlandske entreprenører.

Lønfusk: Der har været dobbelt så mange sager om løndumping på Metroen som normalt i byggebranchen.

I foråret blev en af de store entreprenører Cipa idømt bod for lønsnyd for 22 millioner kroner på metroen. Det er Danmarkshistoriens største sagen om social dumping.

Politisk pres: De mange skandaler på byggeriet har udløst et kæmpe politisk pres, blandt andet da den nu tidligere transportminister blev kaldt i samråd i Folketinget og slog fast, at der ikke var plads til flere undskyldninger.

Ledelsen i Metroselskabet og hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team har meldt ud, at de forsøger at rette op på problemerne.

Flere i fagforening: Det seneste år har flere og flere af de udenlandske metroarbejdere meldt sig ind dansk fagforening.