Danske chauffører banket ud af autobahn

Lastbiler fra Bulgarien og Rumænien udrydder biler fra Vesteuropa i ekspresfart. På de tyske motorveje faldt antallet af danske lastbiler med 16 procent fra 2011 til 2012. Samme tendens rammer belgiske, østrigske og italienske biler.
Fakta

Vindere og tabere på vejene

De tabte og vandt kørsel på tyske motorveje i 2012:

  • Danmark: minus 15,6 procent

  • Belgien: minus 13,3 procent

  • Italien: minus 12,7 procent

  • Østrig: minus 9,5 procent

  • Bulgarien: plus 24,5 procent

  • Rumænien: plus 15,9 procent

  • Polen: plus 6,0 procent

Kilde: Statistik over betaling af vejskat i Tyskland fra de tyske vejmyndigheder

Der er færre danske chauffører, der sidder i kø på de tyske motorveje eller fylder på de tyske rastepladser. Bulgarske Ivan og rumænske Nicolae har taget pladserne. Det kan man se i nye tal, der kommer fra de tyske trafikmyndigheder.

De viser, at antallet af danske lastbiler, der kører i Tyskland, faldt med 15,6 procent. Det er sket fra 2011 til 2012. Og østrigske, italienske og belgiske lastbiler mærker samme tendens.

Omvendt har bulgarske, rumænske og polske lastbiler fået mere at køre med. Bulgarske lastbiler kørte 24 procent flere kilometer i Tyskland, når man sammenligner 2012 med 2011. Rumænske lastbiler slider 15,5 procent mere tysk asfalt.

To forklaringer

3F's Transportgruppe peger på to forklaringer på, at danske chauffører mister gods at køre med: løndumping og piratkørsel.

I 2012 slog 3F og de danske vognmænd i DTL alarm. Det samme gør vognmænd og chauffører i resten af Vesteuropa. Senest med en fælles advarsel til Siim Kallas, der er EU-kommissær for transport.

Den går på, at EU skal droppe sine planer om, at transport på Europas veje skal liberaliseres yderligere. Ellers vil udviklingen koste endnu flere job.

Drop unfair plan

I efteråret sagde transportminister Henrik Dam Kristensen (S) nej til øget liberalisering. Også den franske regering siger fra, når det gælder EU's plan.

I Tyskland, Danmark, Norge, Sverige, Frankrig og Holland er der stor modstand mod, at der skal liberaliseres mere.

Der er dog også danske vognmænd, der tjener penge på trafikken, hvor danske, belgiske, tyske og østrigske chauffører skiftes ud. Danske vognmænd opretter datterselskaber i Polen, Rumænien og Bulgarien, hvor chauffører får under 50 kroner i timen.

Stop piratkørsel

Danske chauffører mister job i tusindtal i disse år. Imens må danske vognmænd dreje nøglen. En stor del af forklaringen er såkaldt piratkørsel. Det er transporter udført af udenlandske lastbiler, hvor chauffører er ansat bag rattet til lavpris.

Lastbiler fra lande som Polen, Bulgarien, Rumænien og Litauen må gerne køre ind og ud af Danmark med varer. De må også gerne køre et par ture med gods internt i landet. Men så skal de køre ud af Danmark igen. Men ofte bliver de udenlandske lastbiler i Danmark, hvor de kører rundt med gods til dumpingpris. Det kaldes ulovlig cabotage-kørsel – eller piratkørsel.

Flere vognmænd og speditører har sat cabotage-kørsel i system. Her udnytter de reglerne til det yderste. Og ofte bliver reglerne brudt, fordi det er svært for myndighederne at kontrollere.

Det vil 3F's Transportgruppe og vognmændene i DTL lave om på. De to organisationer peger på problemerne i en ny rapport. Her kræver 3F og DTL, at Danmark fortolker reglerne skrappere. Og danske chauffører ønsker skærpet kontrol.

28.534 chauffør-job er truet

I 2011 var der 28.534 danskere ansat til at køre lastbil. Men det kan være stor set slut med danske chauffører i 2030. Det er en af konklusioner i ny rapport fra DTL og 3F's Transportgruppe.

Rapporten advarer om, at Danmark mister mellem 14.000 og 28.000 chaufførjob, inden 2030. Hvor slemt det går, afhænger af, om politikerne griber ind; fortolker EU's regler skrappere og øger kontrollen mod piratkørsel og ulovligheder på landevejen.

Samtidig ønsker 3F og DTL, at danske politikere siger klart nej, når det gælder EU's planer på området.  EU's transportkommissær Siim Kallas ønsker en total liberalisering på transportområdet fra 2014. Det vil betyde, at danske speditører og transportfirmaer frit kan bruge billige chauffører og lastbiler fra Østeuropa.

Se rapporten her

Se 3F's og DTL's rapport om piratkørsel og truslen mod chaufførjob her.