Balkan-chauffør får rekordbøde på 133.000

Piratkørsel:   Ulovlig piratkørsel med lastbil i Danmark koster bulgarsk chauffør 133.000 kroner. Bøder hagler ned på landevejene. Politiet har rejst 273 sigtelser efter målrettede kontroller mod piratkørsel i 2012.
Fakta

Styr på piratkørsel

I 2012 blev der for alvor sat ind mod snyd, ulovligheder og løndumping på danske veje. Politiet fik 27,5 millioner til ekstra kontrol i 2012 og 2013. Samtidig arbejder politikere og transportbranche på flere løsninger. Følg med på tema-siden om piratkørsel: Og på Facebook, hvor piratkørsel ofte er et vigtigt tema hos Jan Villadsen, der er formand for 3F's Transportgruppe. Følg med om piratkørsel og andre emner på transportområdet på Facebook her.

 

Betal 133.000 kroner i bøde. Så får du lastbilen igen. Det tilbud fik en bulgarsk chauffør, der sidste torsdag blev afsløret i ulovlig piratkørsel, da han kørte med gods i Nordjylland.

Den bulgarske chauffør er taget i 35 brud på reglerne om, hvor meget udenlandske chauffører må køre i Danmark. Samtidig var der fusk med tilladelser og dokumenter. Og politiet tog lastbilen som sikkerhed for, at rekordbøden bliver betalt.

Lars Eriksen, vicepolitikommissær hos Nordjyllands Politi, oplyser, at den bulgarske lastbil har kørt i Danmark siden 25. juli. Dermed har lastbil og chauffør kørt flere måneder mere, end loven tillader.

Bøderegn i 2012

Det er en af de store sager om piratkørsel i år. Men langt fra den eneste. Den mest spektakulære sag er fra Fredericia. Her afslørede 3F i foråret et hollandsk firma, der lod udenlandske lastbiler køre sveller for BaneDanmark på ulovlig vis. Her kostede det 225.000 kroner at få fem lastbiler fri, da politiet tog bødeblokken frem.

I 2012 har politiet rejst 273 sigtelser, der skyldes piratkørsel, hvor udenlandske chauffører har brudt reglerne om, hvor meget og hvor længe, de må køre såkaldt cabotage-kørsel i Danmark.

- Det viser, at massiv kontrol har virket i 2012. Men det viser også, at piratkørsel har taget et enormt omfang, som vi kun ser toppen af. Der er brug for skrappere regler, så vi kan bremse ulovlighederne, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's Transportgruppe.

Fup fra Bosnien

Politiet møder ofte flere problemer, når de stopper udenlandske chauffører med sort samvittighed.

I marts beslaglagde Fyns Politi en rumænsk lastbil. Den rumænske chauffør kunne ikke betale bøden på 132.000 kroner, da han blev taget for en stribe brud på loven.

Tirsdag skrev Lastbilmagasinet, at to bosniske chauffører for nylig blev afsløret. De kørte ulovligt og med falske tilladelser. Det udløste et samlet bødekrav på 436.000 kroner.

Stop piratkørsel

Danske chauffører mister job i tusindtal i disse år. Imens må danske vognmænd dreje nøglen. En stor del af forklaringen er såkaldt piratkørsel. Det er transporter udført af udenlandske lastbiler, hvor chauffører er ansat bag rattet til lavpris.

Lastbiler fra lande som Polen, Bulgarien, Rumænien og Litauen må gerne køre ind og ud af Danmark med varer. De må også gerne køre et par ture med gods internt i landet. Men så skal de køre ud af Danmark igen. Men ofte bliver de udenlandske lastbiler i Danmark, hvor de kører rundt med gods til dumpingpris. Det kaldes ulovlig cabotage-kørsel – eller piratkørsel.

Flere vognmænd og speditører har sat cabotage-kørsel i system. Her udnytter de reglerne til det yderste. Og ofte bliver reglerne brudt, fordi det er svært for myndighederne at kontrollere.

Det vil 3F's Transportgruppe og vognmændene i DTL lave om på. De to organisationer peger på problemerne i en ny rapport. Her kræver 3F og DTL, at Danmark fortolker reglerne skrappere. Og danske chauffører ønsker skærpet kontrol.

28.534 chauffør-job er truet

I 2011 var der 28.534 danskere ansat til at køre lastbil. Men det kan være stor set slut med danske chauffører i 2030. Det er en af konklusioner i ny rapport fra DTL og 3F's Transportgruppe.

Rapporten advarer om, at Danmark mister mellem 14.000 og 28.000 chaufførjob, inden 2030. Hvor slemt det går, afhænger af, om politikerne griber ind; fortolker EU's regler skrappere og øger kontrollen mod piratkørsel og ulovligheder på landevejen.

Samtidig ønsker 3F og DTL, at danske politikere siger klart nej, når det gælder EU's planer på området.  EU's transportkommissær Siim Kallas ønsker en total liberalisering på transportområdet fra 2014. Det vil betyde, at danske speditører og transportfirmaer frit kan bruge billige chauffører og lastbiler fra Østeuropa.

Se rapporten her

Se 3F's og DTL's rapport om piratkørsel og truslen mod chaufførjob her.