Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Konfliktramte Vestjyske Busser i Aulum mangler chauffører og får kritik af 3F for at love højere løn, end de reelt giver, for at lokke chauffører til. Derudover skal chaufførerne betale selvrisiko, hvis de skrammer firmabilen. Uhørt, mener 3F. Vognmanden afviser al kritik.

Chaufførerne ved Vestjyske Busser er ansvarlige for selvforskyldte buler og skrammer på firmabilerne og skal betale selvrisiko, dog højst 3.600 kroner, der trækkes i lønnen.
FOTO: Sydtrafik

3F er i konflikt med transportfirmaet Vestjysk Busser, som 3F blandt andet kritiserer for at snyde ved at love højere løn før ansættelsen end den, der fremgår af chaufførernes ansættelsesbevis.

Forhandlingssekretær i 3F’s Transportgruppe, Allan Andersen, har fået fat i et ansættelsesbevis fra en af firmaets 3F’ere og pointerer, at det dokumenterer, hvordan der bliver snydt med lønnen. Ifølge ansættelsesbeviset får chaufføren 126 kroner i timen, hvilket er væsentligt lavere end lønnen på en 3F-overenskomst. Chaufførens navn er redaktionen bekendt.

- Vognmanden vildleder chaufførerne ved at love en løn, der er højere end 3F’s overenskomst. Det er direkte usandt og lige omvendt. Lønnen er endda lavere endnu, idet der blandt andet ikke er aftalt overtidsbetaling eller søgne-helligdagsbetaling. Chaufførerne bliver lovet ordnede forhold og løn efter overenskomsten, men det er fup, siger Allan Andersen.

Sov for længe og mistede en dagsløn

Det fremgår også, at 24. og 31. december samt 1. januar er normale arbejdsdage, hvor man ikke får ekstrabetaling.

- Det er ikke i orden. Sover chaufføren over sig eller kommer for sent, er der ingen kørsel eller løn dén dag, siger Allan Andersen.

Han er vred på vognmanden Arnbjørn Fagraklett.

- Han bondefanger folk for at tiltrække arbejdskraft, siger Allan Andersen.

Skal betale dyrt for skrammer

Det fremgår også af ansættelsesbeviset, at chaufførerne er ansvarlige for selvforskyldte buler og skrammer på firmabilerne. De forpligter sig til at betale halv selvrisiko, dog højst 3.500 kroner, som bliver trukket i deres nettoløn. Det har Allan Andersen aldrig set før.

- Det krav er helt uhørt i en så risikobetonet branche. Skader er klart en erhvervsrisiko, som arbejdsgiveren må tage på sig, siger han.

3F indledte konflikten mod Arnbjørn Fagraklett, der er indehaver af Vestjysk Busser, 15. februar. Han er også medindehaver af Flex Busser og AJ Busser, der alle har adresse i Aulum. De kører alle tre flexruter for Midt-, Sydtraffik og Fynbus. Konflikten betyder, at 3F'ere ansat i de konfliktramte firmaer ikke må arbejde.

Vognmand afviser

Baggrunden for konflikten er, at Vestjysk Busser udfører arbejde inden for 3F Transportgruppes faglige område, der ikke er overenskomstdækket. Det er ikke lykkedes 3F at opnå overenskomst. Så længe virksomheden er konfliktramt, må jobcentret ikke henvise ledige chauffører til busselskabet.

Vognmand Arnbjørn Fagraklett oplyser, at han mangler cirka 20 chauffører på nuværende tidspunkt, men afviser kritikken fuldstændig.

- Vi har ordnede forhold. Jeg er medlem af Kristelig Arbejdsgiverforening og har overenskomst med dem. Overtidsbetalingen kører helt efter bogen i forhold til Krifa-overenskomsten, så der er ikke noget at komme efter. Jeg håber, 3F snarest kommer til fornuft, siger Arnbjørn Fagraklett.

Han kalder det noget svineri, at jobcentret ikke må henvise ledige til hans firma.

Indtil videre er det aftalt, at parterne mødes i Arbejdsretten 16. marts.