Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Det handler ikke om at få den billigst mulige billet, når 3F’erne skal ud at rejse. Komfort, service og vilkår for de ansatte i flyselskabet betyder mere for valg af flyrejse, viser undersøgelse blandt medlemmer af 3F.

Norweigian er det flyselskab som næstflest 3F'ere har fløjet med de seneste to år. Her i luftrummet over Københavns Lufthavn.
FOTO: Joachim Rode

Man kan komme superbilligt til London, Berlin og Milano med Ryanair og andre discountselskaber.

Men når 3F'erne skal ud at flyve, handler det ikke bare om at købe billetterne så billigt som muligt. Faktisk er rejsens komfort og service det vigtigste (41 procent). Dernæst kommer arbejdsforhold for de ansatte (31 procent). Og først på tredjepladsen prisen på flyrejsen (26 procent).

Det viser en undersøgelse fra Fagbladet 3F’s Webpanel blandt 1.214 medlemmer af 3F. 

Undersøgelsen viser også, at 63 procent er enige i, at de som forbrugere har ansvar for at købe rejser hos selskaber med ordnede arbejdsforhold.

Noget så frelste

Ifølge lektor i forbrugeradfærd ved SDU Jan Møller Jensen er der dog ofte et misforhold mellem, hvad man siger, og hvad man gør:

- Når folk bliver spurgt om etiske forhold, er de ofte noget så frelste. Men når det kommer til stykket, betyder prisen ofte en hel del alligevel. Især ved køb med store prisforskelle som flyrejser. Når man køber kaffe, er prisen for at tænke etik ikke så høj. Selvom man er enig i ens ansvar som forbruger, er det ikke sikkert at man handler derefter. Det har jo også altid været ens eget ansvar at køre med cykelhjelm, uden man nødvendigvis gør det, siger Jan Møller Jensen, der også er ekspert i spørgeskemaundersøgelser.

Skandalesager

Jan Møller Jensen peger på, at mange flypassagerer ikke har hørt om de ringe arbejdsvilkår, som discountselskaberne ofte har:

- Der færreste kender til forholdene, når de sidder ved computeren og bestiller rejse. Det er jo ikke sådan, at flyselskaberne reklamerer med dårlige vilkår. Men hvis der kommer skandalesager frem i medierne, kan det måske godt ændre lidt på forbrugernes beslutninger.

Helt overladt til forbrugerne at sikre ordentlige vilkår skal det dog ikke være ifølge webpanelets deltagere. Her svarer 56 procent, at det er politikernes ansvar, at flyselskaber har ordnede forhold. Mens endnu flere, 68 procent, peger på at fagforeningerne har ansvaret. Svarene viser altså, at mange 3F’ere peger på, at flere forskellige parter skal sørge for at forhindre dårlige arbejdsvilkår i luften.