Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

732 svenske Uber-chauffører skal i gennemsnit betale 19.912 kroner tilbage i skat, efter at den svenske skatteforvaltning har undersøgt 764 Uber-chaufførers selvangivelser. Den flittigste Uber-chauffør kørte 500.000 svenske kroner ind uden at opgive indtægten til Skat.

Ud af 764 undersøgte svenske Uber-chauffører havde kun 32 opgivet indtægter korrekt til Skat.
FOTO: Arkivfoto: Joachim Rode

Den svenske skatteforvaltning har gennemgået 764 privatpersoner, som har tjent penge på Uber-kørsel, og undersøgelsen viser, at det er helt almindeligt med ikke-opgivne indkomster blandt de chauffører, der har kørt for den nu nedlagte kørselstjeneste Uber. Det skriver svenske expressen.dk i dag.

- Som så ofte omkring deleøkonomi oplever vi, at platformene skulle have informeret bedre, siger Rebecca Filis fra det svenske skattevæsen.

Af de 764 undersøgte chauffører havde kun 32 opgivet indtægter korrekt til Skat, hvilket svarer til fire procent. Af skattemyndighedernes undersøgelse fremgår det, at den flittigste Uber-chauffør har kørt omkring en halv million ubeskattede kroner ind.

Retten: Ulovlig taxikørsel

Uber startede i Stockholm og Göteborg i 2014, men Uber trak sig ud af Sverige, efter retten i maj sidste år fastslog, at der var tale om ulovlig taxikørsel.

Det er ture og indtægter mellem begyndelsen i 2014 og lukningen af Uber, som skattemyndighederne undersøger, og rapporten er ikke sjov læsning for de fleste af de 764 chauffører, der nu er blevet undersøgt.

Gennemsnitlig regning: 20.000 kroner

For 732 af de 764 Uber-chaufførers vedkommende førte undersøgelserne til beslutning om beskatning. Det betyder, at der skal hentes mere end 14 millioner skattekroner ind, hvilket er tæt på 20.000 kroner i gennemsnit.

- Da Uber lancerede tjenesten, skete det som samkørsel. Det kan have fået chaufførerne til at tro, at indkomsten var skattefri, siger Rebecca Filis.

Skattevæsenet peger i deres rapport på, at mange af chaufførerne kan have oplevet, at de har modtaget vildledende oplysninger fra Uber omkring skattemæssige konsekvenser.

Rapporten nævner også, at mange af Uber-chaufførerne var nye på arbejdsmarkedet i Sverige og derfor kunne have utilstrækkelig viden om, hvordan man opgiver indtægter til Skat.