Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Buschauffører er vrede over dårlig rengøring af toiletter og pauserum, efter at trafikselskabet Movia hjemtog rengøringen fra busselskaberne. Movia anerkender, at den er gal og vil rette op. (Redaktionen advarer mod ulækre billeder).

Efter at Movia hjemtog rengøringen, har den været helt gal med forholdende på toiletter og i pauserum.
Privat

Buschauffører er vrede over trafikselskabet Movias rengøring af toiletter og pauserum, efter at trafikselskabet hjemtog rengøringen. Buschaufførerne protesterer over elendig rengøring, som udsætter dem for svinske toiletter og klamme pauserum, som de kalder ulækre, uværdige og tikkende bakteriebomber, der kan forårsage sygdom.

Vreden er ensidigt rettet mod Movia, der oplyser, at de hjemtog rengøringen fra busselskaberne i 2019 for at sikre en bedre og mere ensartet rengøringsstandard. Movia er landets største trafikselskab og står for den kollektive transport på hele Sjælland.

Tillidsrepræsentant og chauffør Bjarne Larsen hos busselskabet De Blaa Omnibusser i Holte har klaget til Movia over forholdene på kollegaernes vegne.

Han fortæller, at den er gal med pauselokaler og toiletter på Holte og Lyngby og Nørreport stationer.

Buschauffører er vrede over dårlig rengøring af toiletter og pauserum.
Buschauffører er vrede over dårlig rengøring af toiletter og pauserum.

Bakteriebomber i Holte

- Men når vi siger noget til Movia, er det ligesom at slå i en dyne. Vi kan overhovedet ikke trænge igennem til dem, Hvis man ønsker et sundt arbejdsmiljø, der forebygger sygdom og corona, er den helt gal. Vi er ude i bakteriebomber på snavsede toiletter, hvor der jævnligt mangler toiletpapir og håndsæbe og snavsede borde og gulve. Hygiejnestandarden er alt for lemfældig og under al kritik. Det er uværdigt og ulækkert, siger han.

Han foreslår, at Movia lukker pauserummene nogle dage, stiller skurvogne op og foretager en hårdt tiltrængt hovedrengøring, hvor de går fuldstændig i bund med snavset.

Før Movia hjemtog rengøringen, stod De Blaa Omnibusser selv for rengøringen.

- Vi havde et ægtepar ansat til at gøre rent. Var der noget, sagde vi det bare til dem, og så blev det ordnet med det samme. Der var aldrig nogen problemer med rengøringen, som jeg aldrig har set værre end nu, siger Bjarne Larsen.

Flere steder stopper toiletterne til. Og så bliver det hurtigt ulækkert.
Flere steder stopper toiletterne til. Og så bliver det hurtigt ulækkert.

3F: Berører liv, ære og integritet

Sagen er under behandling hos 3F Transport, hvor forhandlingssekretær Kim Poder ser på problemerne med største alvor. 

- Det er 3F Transports opfattelse, at rengøringsforholdene er så kritiske på Holte og Lyngby Station, at det berører chaufførernes “liv, ære og integritet”, hvilket er i den helt alvorlige ende. Det er dokumenteret i et omfattede fotomateriale, siger Kim Poder.

På baggrund af chaufførernes utilfredshed med rengøringsstandarden på blandt andet Holte og Lyngby Station, hvor der passerer 300-400 chauffører forbi i døgnet, fik 3F 16. juni 2022 sat et såkaldt konfliktløsningsmøde i stand.

Det foregik hos De Blaa Omnibusser A/S, hvor også Dansk Industri var med og kunne studere et omfattende fotodokumentation fra chaufførerne ude på lokationerne. Konfliktløsningsmøder holdes, når der er uro på en arbejdsplads, hvor der også kan være risiko for arbejdsnedlæggelser.

Det er Movia, der har ansvaret for at rengøre toiletterne på Holte og Lyngby Station, og trafikselskabet har hyret koncernen CBRE til at stå for rengøringen.

- Da forholdene stadig ikke er bragt i orden, og 3F Transportgruppe fortsat får flere sager ind fra 3F afdelinger, er næste skridt, at vi behandler sagerne fagretsligt, siger Kim Poder.


Risikerer strejker

Officielt er det operatørerne – busselskaberne  – der har ansvaret , men problemet er, at Movia ikke opfylder deres del af kontrakterne over for operatørerne, pointerer han.

-  Jeg er alvorligt bange for, at svineriet vil føre til arbejdsnedlæggelser – og så går trafikken jo i stå, siger Kim Poder. Men Movia sparer selvfølgelig så rengøringen, siger han.

Han kalder det utroligt, at chaufførerne skal opleve en så umenneskelig tilsidesættelse af deres lovsikrede rettigheder.

- Det er en menneskeret at kunne komme ordentligt på toilettet og spise sin medbragte mad i ordentligt rengjorte lokaler. Det er simpelthen ikke værdigt, som det kører nu, siger Kim Poder.


Movia anerkender kritik

Fagbladet har forelagt kritikken for Movia og har via trafikselskabets presseafdeling modtaget svar på mail, hvor der blandt andet står:

- Movia ønsker, at chaufførerne på vores busruter har ordentlige arbejdsforhold, og det indebærer naturligvis også adgang til ordentlige og rene pause- og toiletfaciliteter. Det har desværre vist sig, at rengøringen aktuelt flere steder ikke lever op til det, som man kan forvente, og det er vi i fuld gang med at få rettet op på.

Formålet med, at Movia i december 2019 hjemtog rengøringsopgaven fra busoperatørerne for at få den løst via en professionel rengøringsleverandør, var at få en bedre og mere ensartet rengøringsstandard af chaufførernes faciliteter, skriver trafikselskabet videre:

- Desværre oplever vi aktuelt problemer med rengøringsstandarden på nogle af faciliteterne.

Movia oplyser, at de har igangsat ekstra kontrol af rengøringen, og det har vist, at chaufførernes kritik er helt berettiget på nogle lokationer.

- Der er simpelthen steder, hvor chaufførerne aktuelt oplever, at rengøringsstandarden ikke er i orden, og det arbejder vi på at få rettet op på. 

Movia pointerer afslutningsvis, at faciliteterne for chaufførerne skal være i orden.

- Vi arbejder på at få det løst her og nu ved at få foretaget ekstraordinær rengøring på de steder, hvor det er nødvendigt. Derudover er vi naturligvis også i dialog med vores rengøringsleverandør, så vi sikrer, at standarden for den løbende rengøring fremadrettet er i orden alle steder.