Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
TEMA
Metro
TEMA
Metro

I 2015 eksploderede antallet af ulykker på metrobyggeriet i København, men sidste år vendte kurven. Faldet glæder metroarbejdernes fagforening, der dog frygter, at deadline for at blive færdig kan give flere ulykker.

Færre metroarbejdere kom til skade på metrobyggeriet sidste år end i 2015, hvor antallet var højere end nogensinde.
FOTO: Joachim Rode

Siden arbejdet på metroens Cityring i København begyndte i 2011, er antallet af arbejdsulykker steget år for år. Men sidste år så billedet noget anderledes ud.

Det viser tal fra Metroselskabet, som Fagbladet 3F har fået aktindsigt i. Metroselskabet har det overordnede ansvar for projektet.

Mens der var rekordmange arbejdsulykker på byggeriet i 2015, nemlig 156, faldt tallet til 134 sidste år. Samtidig blev der lagt over en million flere arbejdstimer på byggepladserne i 2016 end året før.

Dermed er den såkaldte ulykkesfrekvens faldet fra 29,2 til 20,2 på et år. Ulykkesfrekvensen er antallet af ulykker pr. en million arbejdstimer.

 

 

Sikkerhedskurser og plakater

Det er ikke muligt at pege på én specifik årsag til faldet i antallet af ulykker - for der er mange. Sådan siger underdirektøren i metrobyggeriets hovedentreprenør Copenhagen Metro Team (CMT), Sigurd Nissen-Petersen.

- Vi kan blot konstatere, at vi har arbejdet rigtig meget med dette område de seneste år. Blandt andet har vi haft flere hundrede ledere og medarbejdere på ekstra kurser i sikkerhedskultur- og ledelse.

- Vi har også igangsat en kampagne under sloganet “Think Safety”, hvor vi visuelt med plakater på pladserne og andet materiale har videreformidlet budskabet om vigtigheden af at passe på sig selv, og meget andet, siger underdirektøren i CMT.

Ifølge ham kan faldet derimod ikke tilskrives lettere og mere sikre opgaver på metrobyggeriet i 2016.

- 2016 var nok et af de mest intense år. Og i og med at vi arbejdede på mange niveauer i skakterne og i dag arbejder med flere forskellige entreprenører, der laver forskellige opgaver på pladserne, er det ikke blevet lettere eller mere enkelt, lyder det.

Nye udfordringer i sigte

Hos Metroselskabet glæder det plan- og arbejdsmarkedsdirektør Louise Høst, at antallet af ulykker er faldet. Men tilfreds, det er hun ikke.

-  Så længe der er folk, der kommer til skade af at gå på arbejde på vores byggepladser, så kan jeg ikke være tilfreds, siger hun.

Hun mener, at vejen til færre ulykker er at udveksle de gode erfaringer og ikke mindst at komme udfordringerne i næste fase af projektet i forkøbet.

- Vi er på vej ind i et faseskift, hvor vi går fra at have meget betonarbejde til at skulle lægge skinner, trække kabler og testkøre tog. Det betyder uden tvivl, at vi vil støde på nye udfordringer. Så set fra vores stol handler det om at have fokus på det næste, som bliver en udfordring, siger Louise Høst.

Fagforening frygter ny stigning

I Bygge-, Jord- og Miljøarbejdernes Fagforening i 3F (BJMF) er man glad for nyheden. Men BJMF frygter, at sikkerheden svigtes i den kommende tid, fordi både firmaerne og arbejderne føler sig pressede op til byggeriets deadline.

- Vi hører lige nu, at vores medlemmer på metroen føler et stort pres. Der er mindre tid til at sikre, at man bruger det rigtige sikkerhedsudstyr, og at tingene er i orden. Det skyldes, at projektet nærmer sig en afslutning, og der er en deadline, der skal nås, siger Silas Grage, som er faglig sekretær i Byggegruppen i BJMF.

BJMF og CMT har ifølge Silas Grage lagt en “fornuftig køreplan” for, hvordan problemerne kan mindskes, så ulykkerne kan reduceres endnu mere.

Ifølge CMT er det en helt forkert tankegang, at hastighed er vigtigere end sikkerhed.

- Et arbejdshold, der føler sig sikre og trygge, arbejder langt mere effektivt, end et hold, der føler sig utrygge. Men medarbejderne skal selvfølgelig kunne mærke, at der er rum og opbakning til at sige fra og passe på sig selv i arbejdet. Derfor fokuserer vi også på det her i vores lederkurser, siger Sigurd Nissen-Petersen.