Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Over en halv million voksne danskere er dårlige til at læse og regne. En høring på Christiansborg skal sætte fokus på, hvordan problemet kan løses, så der er kvalificeret arbejdskraft til fremtiden.

Over en halv million voksne danskere er dårlige til at læse og regne.
FOTO: Arkiv / Polfoto

“At kunne læse, skrive og regne er helt afgørende for, at folk kan uddanne sig, passe et job og i det hele taget deltage i samfundet.”

Med de ord har Folketingets undervisningsudvalg inviteret til høring på Christiansborg i dag onsdag om behovet for stærkere grundlæggende færdigheder hos voksne i Danmark.

- Alle har brug for at have de basale færdigheder for at klare det job, man har, men også for at kunne varetage andre job i det omfang, at de ufaglærte job forsvinder, siger næstformand i undervisningsudvalget Jens Henrik Thulesen Dahl (DF).

Håbet er, at høringen vil gøre udvalget klogere på, hvad der skal til for, at voksne med for eksempel læsevanskeligheder tager kurser eller efteruddannelse, som kan hjælpe dem.

Stort demokratisk problem

I Danmark er der cirka 600.000 voksne, der ikke er gode til at læse, og flere end 500.000 har svært ved helt basale regnestykker. Det viser en OECD-undersøgelse af danskernes kompetencer fra 2014.

Ifølge direktøren for Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), Mikkel Haarder, har Danmark dermed et stort demokratisk problem:

- 600.000 er rigtig mange mennesker. Det dækker over mennesker, der har svært ved at udvikle deres kompetencer på arbejdsmarkedet, ikke kan hjælpe deres børn med lektierne og har svært ved at læse avisen og deltage i demokratiet, siger han.

Alle har et ansvar

Mikkel Haarder skal selv deltage i en paneldebat om mulige løsninger på problemet til høringen i dag.

En af udfordringerne er, ifølge ham, at der ikke kun er én aktør eller gruppe, som står med nøglen til at løse problemet. Det er derimod et fælles ansvar.

- Det er et af de problemer, der ikke rigtig har en ejer. Derfor bliver virksomheder, det politiske system, uddannelsesinstitutioner, arbejdsmarkedets parter og sådan nogle som os nødt til at give hinanden håndslag på at gøre noget i fællesskab, lyder det.

3F: Behov for national strategi

Hos fagforeningen 3F efterlyser forbundssekretær Søren Heisel en national strategi med en klar ambition om at halvere antallet af dårlige læsere og skrivere i 2025.

En af løsningerne i en sådan strategi bør ifølge Søren Heisel være at integrere læse- og skrivetræningen med den erhvervsrettede efteruddannelse.

Desuden er det vigtigt, at der kommer en opsøgende dialog på arbejdspladserne for at give medarbejderne et skub.

- Der er masser af gode kurser allerede, men vi skal have folk til at deltage i dem. Der er brug for, at der kommer nogen udefra, der motiverer og sætter gang i aktiviteterne, siger Søren Heisel og fortsætter:

- Jeg har en klar forventning om, at den her udfordring bliver et vigtigt emne i de kommende trepartsforhandlinger, så vi kan finde nogle gode løsninger sammen, siger han.