Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Med de nye overenskomster på transportområdet ønsker 3F mere uddannelse, seniorordninger og sikring mod social dumping. DI har fokus på at bevare virksomhedernes konkurrenceevne.

I dag starter overenskomstforhandlingerne på transportområdet. Forhandlerne er (fra venstre) Kim Graugaard (DI), Karsten Dybvad (DI), Jan Villadsen (3F), Karsten Kristensen (3F) og Flemming Overgaard (3F).
FOTO: Hans Søndergaard

Tryghed i hele arbejdslivet var overskriften, da 3F’s Transportgruppe mandag indledte overenskomstforhandlingerne med DI.

Jan Villadsen, der er formand for 3F's Transportgruppe, er topforhandler på transportområdet. På pressemødet i Dansk Industri skitserede han medlemmernes håb til overenskomstforhandlingerne.

- Vores medlemmer ønsker udbyggede og solide seniorordninger, så de kan holde til at blive i jobbet, sagde Jan Villadsen, der også understregede, at 3F’s medlemmer ønsker mere uddannelse, så de kan følge med den teknologiske udvikling.

- Vores medlemmer vil klædes på til fremtiden. Det skal ske gennem ret til uddannelse og investering i bedre kvalifikationer - løbende gennem hele arbejdslivet, sagde Jan Villadsen.

Derudover skal der fokus på social dumping og udlicitering af jobs i forhandlingerne om de nye overenskomster.

DI: Det går godt

DI's topforhandler, Karsten Dybvad, understregede, at man efter kriseårene nu har genskabt virksomhedernes konkurrenceevne.

- Vi har skabt flere arbejdspladser, og ledigheden er lav. Det vil vi holde fast i. Private virksomheder skal kunne bevare deres konkurrenceevne, sagde han.

Overenskomstforhandlingerne handler dermed om meget mere end løn, som dog også var et vigtigt emne for Jan Villadsen.

- Vi har været løn-tilbageholdende siden 2010. Så jeg ville være en rigtig dårlig tillidsmand, hvis ikke jeg syntes, at vores medlemmer har lidt til gode, sagde Jan Villadsen.

35.000 skal have en aftale

3F's Transportgruppe og DI skal forhandle de første aftaler, der dækker det såkaldte normallønsområde.

Det er overenskomster, hvor stort set alt bliver aftalt centralt, og det er 3F's overenskomster på transportområdet, der først skal på plads. Der er cirka 35.000 ansatte under DI's aftaler. Oven i kommer ansatte, der arbejder på overenskomster under Dansk Erhverv og hos en stribe arbejdsgivere, der ikke er medlem af DI eller andre organisationer.

Også slagteriarbejdere og ansatte på rengøringsområdet har overenskomster på normallønsområdet. Transportens aftaler får i alt afsmitning for cirka 150.000.