Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Multimilliardæren Torben Østergaard-Nielsen efterlader med miljøkatastrofen i Randers en kæmperegning til skatteborgerne. Han bruger dog gerne sin formue på superbiler, liebhaverejendomme - og en del af Jensens Bøfhus.

Torben Østergaard-Nielsen har ikke just været i kridthuset de seneste uger, efter han har overladt miljøkatastrofen i Ølst uden for Randers til kommunen.
Frank Cilius/Ritzau Scanpix

Bøffer, biler og millionvillaer er noget af det, 69-årige Torben Østergaard-Nielsen har brugt sin formue på 42 milliarder kroner på.

Men når den potentielt største miljøkatastrofe i Danmarkshistorien skal afværges, så er der lukket for pengekassen.

Mangemilliardærens virksomhed Nordic Waste – som han har ejet med sine to døtre, Nina Østergaard Borris og Mia Østergaard Rechnitzer – har siden 2018 deponeret 2,5 millioner ton forurenet jord i en tidligere lergrav ved Randers.

I 2021 begyndte jorden at skride, og derfor risikerer naboerne i byen Ølst og en nærliggende å at blive overdænget med den forurenede jord, frygter eksperter.

Regningen for at rydde op efter jordskredet kan ende med at koste 2,2 milliarder kroner ifølge en rapport fra det rådgivende ingeniørfirma Cowi, og Miljøstyrelsen har påbudt virksomheden, at den afsætter 205 millioner kroner til oprydningen.

Men efter, at Nordic Waste i sidste uge indgav konkursbegæring, har virksomheden ikke tænkt sig at betale regningen, men vil i stedet efterlade den til skatteborgerne.

Noget, der har fået blandt andre statsminister Mette Frederiksen (S) til at fare i flint.

Danmarks sjette rigeste

Inden konkursen har Nordic Waste ellers været en ganske givtig forretning for Torben Østergaard-Nielsen og hans to døtre, der sidste år gav et overskud på mere end 20 millioner kroner.  

Det er dog ikke Nordic Waste, men handel med olie, som Torben Østergaard Nielsen har tjent størstedelen af sin formue på.

Siden 1980’erne har han via koncernen United Shipping & Trading Company (USTC) solgt brændstof til skibe og fly verden over. En forretning, der har gjort ham til Danmarks sjette rigeste mand ifølge Økonomisk Ugebrev.

Pengene har han for eksempel brugt til at redde den kriseramte restaurantkæde Jensens Bøfhus i 2017, som han sammen en række andre fynske forretningsmænd investerede et ukendt millionbeløb i.

I dag ejer han 16 procent af bøfkæden, som flere opfordrer til at boykotte på grund af Nordic Waste-sagen.

- En af Europas fineste bilsamlinger

Udover olie og bøffer har Torben Østergaard-Nielsen også kastet penge efter biler i luksusklassen.

Siden 2016 har fynboen ejet halvdelen af leasing-virksomheden Selected Car Leasing sammen med Jacob Brunsborg, der også er blandt landets rigeste og søn af Jysk-stifter Lars Larsen.

Virksomheden har hovedsæde i hjembyen Middelfart og har ifølge ejerne selv ”en af Europas fineste kronologisk opbyggede bilsamlinger af klassiske sportsvogne og luksusbiler”.

En samling, der tæller 275 luksusmodeller som Ferrari, Lamborghini og Porsche.

Også på boligfronten har pengene siddet løst hos rigmanden, og domicilerne har ifølge Ekstra Bladet en værdi på knap 69 millioner kroner ud fra købssummen.

I 2015 slap han eksempelvis 15,5 millioner kroner for en lejlighed tæt på Amalienborg i København, og i 2020 lavede han årets dyreste køb i Nordjylland, da han købte hus i Gammel Skagen for en sum på 17 millioner kroner.

Rigmanden havde desuden en ærestitel som Skagen Ambassadør, som han nu har fået frataget på grund af håndteringen af den forurenede jord i Randers.

Solgte brændstof til bombefly i Syrien

Det er ikke kun kulørte investeringer og den aktuelle Nordic Waste-sag, der har fået Torben Østergaard Nielsen i rampelyset.

Tilbage i 2019 kunne Danmarks Radio afsløre, at selskaberne Bunker Holding Group og Dan-Bunkering – der er ejet af USTC, som Torben Østergaard-Nielsen står i spidsen for – solgte brændstof til russiske virksomheder fra 2015-17.

Brændstoffet forsynede russiske jagerfly, der var i ledtog med den syriske diktator Bashar al-Assads og blev brugt til at dræbe civile, syriske borgere under borgerkrigen i landet.

Det var i strid med EU-sanktioner, der forbød salg af jetbrændstof til brug i Syrien. Så de to selskaber blev idømt en bøde på 34 millioner kroner, ligesom direktør i Bunker Holding, Keld R. Demant, fik en betinget dom på fire måneders fængsel.

- Vi skal opføre os ordentligt i alt, hvad vi gør. Jeg ser derfor med stor alvor på sagen og det faktum, at retten er kommet frem til, at EU-sanktioner er blevet overtrådt. Det er simpelthen ikke de værdier, vi står for, udtalte Torben Østergaard-Nielsen dengang i en pressemeddelelse om sagen.

Forbliver tavs

Intet tyder endnu på, at Torben Østergaard-Nielsen har tænkt sig at betale den fulde regning for at inddæmme jordskredet, og han har de seneste uger forholdt sig tavs.

I sidste uge udtalte han sig for første gang i en pressemeddelelse på USTC’s hjemmeside, da han offentliggjorde, at han vil etablere en klimafond på 100 millioner kroner, der blandt andet skal hjælpe ofre for miljøsager og beboerne i Ølst.

Et tiltag, som justitsminister Peter Hummelgaard (S) senere kaldte ”et skammeligt forsøg på handling”.

Fagbladet 3F har forsøgt at få et interview med Torben Østergaard-Nielsen og hans to døtre, men uden held.

- Der er for nuværende desværre ikke yderligere kommentarer til situationen omkring Nordic Waste foruden de pressemeddelelser, som blev kommunikeret i sidste uge, lyder det fra pressetalsmand i USTC Mikkel Wenzel Andreasen.