Den nye sag om lønsnyd for ti millioner kroner føjer sig til perlerækken af skandalesager på det statslige gigantbyggeri.
Den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster er opført for milliarder af skattekroner.
Men selvom staten har ansvaret for broen, lægger byggepladsen – udover den seneste sag om underbetaling for ti millioner kroner – jord til en række skandalesager.
Fagbladet 3F samler her et udpluk af de værste:
Sag om korruption og bestikkelse
For allerede inden byggeriet var begyndt, viste det sig, at to af de tre italienske firmaer, der stod til at bygge Storstrømsbroen, optrådte i en kæmpe sag om korruption og bestikkelse for millioner.
Firmaerne lykkedes alligevel med at lande ordren på byggeriet, hvorefter det blev afsløret, at en italiensk byggechef på Storstrømsbroen ikke havde udstået en betinget fængselsstraf for korruption og bestikkelse i hjemlandet.
Sendt hjem efter arbejdsskade
Herfra gik sagen slag i slag, og Fagbladet 3F har blandt andet afdækket, hvordan ansatte – der kom til skade under byggeriet – blev blevet sendt til deres hjemlande.
Ubetalte regninger
Imens mistede danske firmaer millioner af kroner, fordi selskabet bag byggeriet ikke betalte sine regninger.
Brudte løfter
For et par år siden kom det så videre frem, at stik imod løfter om lokal arbejdskraft, så var byggeriet domineret af store italienske selskaber, som medbragte billig arbejdskraft fra hjemlandet.
Fyret for at melde sig ind i fagforening
Da to af de udenlandske bygningsarbejdere formastede sig til at melde sig i fagforeningen og stille op som tillidsrepræsentanter, blev de fyret. Det portugisiske firma afviste dengang, at der var sammenhæng mellem fyringen og fagforeningskortet.
Dømt for lønsnyd
Tidligere er det rumænske firma Tecnoscavi, som også arbejdede på broen, dømt for at have fabrikeret dokumenter og snydt 22 ansatte for næsten en million kroner i løn.