Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Danske arbejdsgivere skal naturligvis tage ansvar for transport. Og postkasseselskaber i udlandet og misbrug af chauffører og andre ansatte til dumpingløn skal bremses effektivt. Ikke alt kan løses ved forhandlingsbordet hos DI. Meget skal løses i EU.

- Den fornyede overenskomst favner ønskerne hos 3F’erne på transportområdet, siger Jan Villadsen.
FOTO: Joachim Rode

”Stopper transporten. Så stopper det hele. Transportsektoren er afgørende vigtig!”

De tre sætninger udtalte EU’s transportkommissær Violeta Bulc i sidste uge. Og det lød næsten som om, hun havde de danske forhandlinger om nye overenskomster og en mulig storkonflikt i tankerne.

Sådan er verden nu ikke. Men danske indtryk fik Violeta Bulc masser af i tirsdags. Her var jeg i Bruxelles sammen med DTL’s vognmænd og den rumænske chauffør og 3F’er Marius Stanca.
Vi mødtes med EU’s transportchef, fordi vi ville vise hende dokumentation for, hvordan regler, overenskomster og hæderlig konkurrence bliver sat til side på danske veje…Og på vejene i resten af Europa.

Vi havde en rapport med, der dokumentere, hvordan bulgarske, rumænske og makedonske chauffører bliver snydt så vandet driver og rattet slingrer i førerhusene. En tredjedel af dansk løn, syv ugers kørsel i træk med bopæl i lastbilen ogg godstransport i Danmark og andre lande i Nordvest Europa uden nogensinde at møde rumænsk, bulgarsk eller makedonsk asfalt under hjulene.

Gennembrud på EU-plan

De vilkår kan vi dokumentere. Og det gør indtryk på EU’s transportkommissær. For hun har gang på gang sagt, at det er brud på EU’s grundlæggende principper, når for eksempel lastbilchauffører ikke får samme løn for det samme arbejde i det samme land. Eller med andre ord: Bulgarsk løn i Danmark er i strid med EU’s regler. Det er jeg helt enig i. Men hvad hulen har det med vores overenskomstforhandlinger at gøre?

Rigtigt, rigtigt meget. For det er danske virksomheder, der ejer næsten halvdelen af de østeuropæiske lastbiler, der kører i Danmark. Og det er ofte dansk gods, der transporteres. Endda rundt om i selve Danmark. Det sidste hedder cabotage-kørsel.

Når man bruger rumænske, bulgarske og makedonske chauffører til systematisk dumpingkørsel i Danmark, Norge, Sverige og Tyskland, så ved man, at man udhuler danske overenskomster og lønvilkår. Det samme gælder på mange andre områder, og det er derfor, der er mange i fagbevægelsen, der bruger mærkelige ord som medvirker-ansvar, kæde-ansvar og tredje-parts-forpligtelser, imens vi forhandler om nye overenskomster. Man kan stramme kæden på mange måder. Og kæden med ansvar for transport skal strammes i både Danmark og resten af Europa.

Krav ved forhandlingsbordet

Det taler vi om med DI ved forhandlingsbordet. Og det har vi talt med de danske politikere om gentagne gange. Det er derfor, vi fik ret til lønkontrol hos danske virksomheder med overenskomst, da vi forhandlede overenskomster i 2010. Og det er derfor, vi har fået hævet bøderne for ulovlig piratkørsel og øget kontrollen med 15 millioner om året, så dansk politi kan afsløre ulovlig løndumping på danske veje. Og det er derfor, vi snart får sat nummerpladescannere op ved de danske grænser, så piratkørsel og snyd med vejafgifter kan afsløres let.

Men det halter, når det gælder EU’s regler. De skal strammes kraftigt, så vi på den måde kan forhindre omgåelse af danske overenskomster. Det var blandt andet det, jeg brugte tid på at tale med EU-kommissæren og en række andre i EU-hovedstaden om. Og især vores danske nummerpladescannere er der mange i Bruxelles, der finder både interessante og moderne påfund. Fordi de kan sikre grænsekontrol og bremse fusk, uden at det forsinker trafikken for alle dem, der overholder love og regler.

Samtidig lovede transportkommissær Violeta Bulc meget klart, at hun vil postkasseselskaber til livs. Det skete, oversat til dansk, med nogenlunde de her ord: ”Postkasseselskaber og shopping mellem regler i forskellige lande skal stoppes. Vi skal have fjernet de huller som muliggør denne spekulation.”

Større indsats

Det glæder jeg mig til. Men EU-kommissæren er først klar med en række lovudspil til maj. Og da skal vi helst være færdige med vores danske forhandlinger med DI, Dansk Erhverv og de andre arbejdsgivere. Jeg håber meget, at vi til maj og juni står med en samlet pakke med:

  1. Dansk kontrol af nummerplader og lastbiler, der fungerer med moderne grænsekontrol samtidig med, at SKAT, politi og arbejdstilsyn fortsat bliver dygtigere og dygtigere til at tager sig af andre former for social dumping end lastbilkørsel.
  2. Udspil til skrappere EU-lovgivning med nye og mere fair og enkle regler om cabotage-kørsel, lukning af postkasseselskaber og krav til EU’s medlemslande om meget mere kontrol mod snyd og social dumping.
  3. Og som tredje punkt nogle friske overenskomster, der også indeholder øget ansvar til danske arbejdsgivere i Danmark, samtidig med, at de lapper de huller, der er opstod med en Højesteretsdom i 2015 omkring regler for aflønning til chauffører, der kører godskørsel i danske lastbiler. En dom, der giver mere fri leg uden kontrol og mindre fair transport med ansvar for de overenskomster, vores love er knyttet op på.

I denne uge fortsætter forhandlingerne med DI, hvor jeg og mine kolleger, Karsten Kristensen og Flemming Overgaard, sidder over for DI’s øverste direktør Karsten Dybvad og hans medforhandler Kim Graugaard. Til en start får de et referat af vores møder i Bruxelles. Jeg håber, at de er med på, at EU-kommissæren skal mødes med stærkt dansk ansvar for nye løsninger for fair transport uden social dumping.