Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Ekspertgruppe kom i dag med anbefalinger til regeringen om, hvordan efteruddannelsessystemet kan skrues sammen, så det kommer til at fungere. Det er tiltrængt, mener undervisningsministeren, der kalder det nuværende system for uoverskueligt og forældet.

Regeringens mål er at gøre det offentlige efteruddannelsessystem mere enkelt, så det er til gavn for både medarbejdere og virksomheder.
FOTO: Arkiv / Colourbox

Et overskueligt, omstillingsparat efteruddannelsessystem med en samlet indgang, der kan sørge for, at alle danskere bliver i stand til at klare sig godt - også digitalt - hele livet.

Det er nogle af de centrale anbefalinger fra ekspertgruppen for voksen-, efter- og videreuddannelse (VEU), der i dag tirsdag præsenterede regeringen for deres bud på, hvordan VEU-systemet kan laves radikalt om til gavn for alle parter - virksomheder, ansatte og samfundet.

Udfordringen er stor: Ifølge undervisningsminister Merete Riisager synes mere end hver tredje ansatte i Danmark ikke, det er nødvendigt med efteruddannelse.

- Når voksen- og efteruddannelsessystemet ikke har den vare, der er behov for, må vi tage det til efterretning og lave om på butikken, siger undervisningsminister Merete Riisager, der endnu ikke kan fortælle noget om, hvor pengene til den nye butik skal komme fra, eller hvordan regeringen tager de 13 anbefalinger fra ekspertgruppen ind.

Indgår i trepartsforhandlinger

Blandt de 13 nye anbefalinger, som ekspertgruppen præsenterede for regeringen, er en personlig uddannelseskonto, en portal med overblik og information om kursusudbud samt mere målrettede og stærkere offentligt finansierede kurser. Anbefalingerne skal indgå i efterårets trepartsforhandlinger om et styrket voksen-, efter- og videreuddannelsessystem.

Målet er, at gøre det offentlige efteruddannelsessystem mere enkelt, så det er til gavn for både medarbejdere og virksomheder.

- Systemet er uoverskueligt, uigennemsigtigt og forældet. Der er brug for et fleksibelt uddannelsessystem, der sætter alle danskere i stand til at klare sig godt. Jeg håber, arbejdsmarkedets parter vil udfordre os, siger Merete Riisager.

3F tager udfordringen op

Den udfordring tager forbundssekretær i 3F Søren Heisel gerne op.

- Nu har ekspertudvalget spillet ud, og jeg ser nu frem til, at regeringen indkalder til trepartsforhandlinger. Der er rigtig mange spændende temaer i udspillet, og der er masser at tage fat på i forhandlingerne, siger Søren Heisel.

Han pointerer, at det vigtigste er, at der for alvor bliver sat gang i efteruddannelsesaktiviteten.

- Udvalget har præsenteret en liste med initiativer, der måske kan hjælpe aktiviteten i gang. Vi må vurdere og drøfte dem og se, om det er nok til at skyde aktiviteten i vejret, siger han.

Han fastslår, at ekspertgruppen i deres udspil “Nye kompetencer hele livet” ikke skriver meget om den skrantende økonomi på AMU.

-  Det må vi tage i trepartsforhandlingerne, siger Søren Heisel.

Læse-stavesvage skal med

Stina Vrang Elias, formand for ekspertgruppen, slår fast, at danskerne skal vænne sig til at lære nye kompetencer gennem hele livet.

- Det er en naturlig følge af de mange muligheder som ny teknologi, digitalisering og globalisering rummer, siger Stina Vrang Elias, og nævner selvkørende biler som eksempel på en af de store forandringer og udfordringer, der stiller nye krav til kompetencer.

Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen slår fast, at VEU-systemet fortjener større opmærksomhed.

-  Der er ingen tvivl om, at det stigende kompetencebehov vil betyde, at der er medarbejdere med ingen eller kort uddannelse, der vil blive udfordret på deres kompetencer. Og det skal vi tage hånd om - vi skal have alle med, siger Troels Lund Poulsen med henvisning til blandt andet de 600.000 danskere, der har læse-og stavebesvær.