Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
TEMA
Metro
TEMA
Metro

Tunnelboringen på Metrocityringen er færdig, og flere hundrede borebisser og betonarbejdere stopper - og med dem forsvinder flere af de største problem-firmaer fra Metroen.

Arbejdet med at bore den københavnske metro har haft flere uheldige sager igennem de seneste år med brud på overenskomster, manglende udbetaling af feriepenge, pension og overarbejde hos underentreprenører.
FOTO: Polfoto (arkivfoto)

I dag slutter borearbejdet på Metrocityringen. 15,5 kilometers tunnel er endelig udboret, og en stor del af det største byggeprojekt i København siden 1600-tallet er forbi.

Flere hundrede borebisser og skakt-arbejdere kan dermed se frem til, at deres del af arbejdet på Metrocityringen er ovre.

Alene blandt de såkaldte borebisser bliver omkring 400 mand opsagt, og dertil kommer en række skakt-medarbejdere, så det endelige antal metro-arbejdere, der må sige farvel til Metrocityringen, formentlig ender i nærheden af 1.000 mand.

En stor del af dem er medlemmer af 3F, men det var de ikke, da metroarbejdet gik i gang.

Og det er den største sejr i dag, mener formand for Byggegruppen i 3F, Kim Lind Larsen:

- For os har det vigtigste gennembrud i forbindelse med Metrocityringen været vores organisering af de udenlandske metroarbejdere. Det er første gang vi har set så mange udenlandske bygningsarbejdere på et enkelt projekt, og det er første gang, så mange af dem har meldt sig ind i 3F, siger han.

Tunnelboring har kostet millioner i bod

Netop borearbejdet har givet Metroen og Copenhagen Metro Team (CMT) flere uheldige sager igennem de seneste år med brud på overenskomster, manglende udbetaling af feriepenge, pension og overarbejde fra deres underentreprenører.

I februar 2015 måtte én af entreprenørerne således betale 22 millioner kroner i bod og efterbetaling for at have underbetalt flere hundrede ansatte på metrobyggeriet. Den største sag om social dumping i Danmarkshistorien.

I 2016 var den gal igen. Her måtte et andet firma efterbetale 19 millioner kroner i løn til 120 medarbejdere. Nogle havde over en halv million kroner til gode i ubetalt løn.

Og flere andre sager er gået forud for disse. Hos CMT pakker driftsdirektør Sigurd Nissen-Petersen da heller ikke kendsgerningerne ind:

- Det har vi desværre haft alt for mange problemer med. Men sammen med 3F og Dansk Byggeri har vi haft stor fokus på at rette op på forholdene, og vi er også lykkes med det, siger han og påpeger, at der i dag er klare regler for overenskomster og kædeansvar på metrobyggeriet.

- Vi har lært rigtig meget undervejs, og den vigtigste pointe er vel, at så længe vi følger den danske model, så fungerer et byggeri i vores størrelsesorden faktisk rigtig godt - også når det er udenlandske virksomheder, der skal benytte modellen. Flere af virksomhederne bag byggeriet er ligefrem kommet til os og sagt, at de nu har mindre arbejde end tidligere, fordi medarbejderne og tillidsrepræsentanterne løser mere selv, siger Sigurd Nissen-Petersen.

Fagforening: Modvirker social dumping

Fra 3F lyder de samme rosende ord.

- Vi har også oplevet et gennembrud i forhold til samarbejdet med politikere og bygherre. Vi kom ikke så godt fra start, og der var mange problemer i begyndelsen. Men de er kommet efter det, og lige nu er Metroselskabet langt fremme i forhold til at modvirke social dumping. I dag er der kædeansvar i metroselskabets kontrakter, og de har fundet en måde at få det til at virke på. Blandt andet ved at have et tæt samarbejde mellem Metroselskabet og de faglige organisationer, siger Kim Lind Larsen.

Selvom de fire boremaskiner nu skilles ad og fjernes, så er byggeriet af Metrocityringen langt fra færdigt. Der skal stadig anlægges stationer og trækkes el i de mange kilometer tunnelrør. Metrocityringen forventes at åbne for de første passagerer i 2019.