Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Så er første overenskomst på transportområdet på plads. Vores fiskere har halet en aftale hjem på deres ganske særlige område, hvor vejr, kvoter og overenskomst afgør lønnen. Men hvad med resten af aftalerne? Det nærmer sig.

- Den fornyede overenskomst favner ønskerne hos 3F’erne på transportområdet, siger Jan Villadsen.
FOTO: Joachim Rode

Dejligt. I dag kan vi præsentere den første overenskomst for 2017 på transportområdet. Vores fiskere har nemlig hevet en aftale i land med Danmarks Fiskeriforenings Producent Organisation og Danmarks Pelagiske Producentorganisation - så i år er fiskerne først med underskrifter på vores område.

Jeg ved ikke, om det trækker overskrifter hos journalisterne. For det er blot cirka 1.000 danskere, der er omfattet af aftalen - og det er en af de mere specielle overenskomster. For fiskeriet er afhængigt af både vejr, vind og kvoter. Derfor bliver lønnen beregnet ud fra fortjenesten på fangsten. Og arbejdstiden ligner ikke forholdene på resten af arbejdsmarkedet.

Jeg har selv været fisker, så jeg ved alt om, at det kan gå op og ned. Det var blandt andet derfor, jeg i sin tid blev eksportchauffør. Men det er en anden historie. Og i dag går det godt i fiskeriet.

Resultaterne

I alt omsatte dansk fiskeri for 3,6 milliarder fisk i 2016. Det er ikke set bedre siden 2002. Og det samme kan man sige gælder for vores overenskomst på området, netop fordi lønnen består af overskudsdeling af fangsten. Udover de gode tider og en stigning i garantibetalingen på seks kroner pr. time over de næste tre år, har fiskerne blandt andet fået:

  • En stigning i beregningssatsen for indbetaling af pension på fire kroner pr. time i løbet af de næste tre år.
  • Enighed om, hvordan man opgør antallet af fiskedage.
  • Voksenlærlinge over 25 år får løn ombord som en almindelig ansat fisker. På skoleophold får voksenlærlingen, hvad der svarer til fiskernes garantibetaling.

Og så er der dannet en ny fælles fond, som arbejdsgiverne skal indbetale 500.000 kroner til om året. Den skal blandt andet sikre udvikling og fremme af fiskerierhvervet - og dermed fremtidens jobmuligheder for vores fiskere. Helt på samme måde som vi i 2014 fik fonde til udvikling af den danske model på en stribe af vores øvrige overenskomster.

Jeg har ikke selv været med til at forhandle fiskernes overenskomst, så jeg må hellere give mine kolleger Karsten, Kenneth og Niels et skulderklap. For det er dem og deres forhandlingsudvalg, der har indfanget den nye overenskomst.

Næste OK

Nu er vi godt i gang, selv om resten af transportområdet fortsat venter på den første aftale. Og også vi har en rækkefølge, når man altså ser bort fra fiskeriet.

Vores første aftale er den såkaldte Fællesoverenskomst med DI. Den dækker lagerarbejdere, chauffører der kører for virksomheder samt havnearbejdere. Den overenskomst faldt på plads 26. februar i 2014. Så vi er ikke bagud kalendermæssigt i år. Ikke endnu i hvert fald. Og vi arbejder på, at vi ikke kommer bagud. Om det lykkes, ved vi i løbet af de kommende dage.

Efter den er det typisk overenskomsterne med Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik under DI - og overenskomsterne med Dansk Erhverv for godschauffører hos vognmænd, skraldemænd, lager- og terminalarbejdere, flyttemænd og eksportchauffører, der skal på plads. De er de største af vores overenskomster og omfatter cirka 30.000 ansatte, når man lægger dem sammen.

To andre store overenskomster tilhører 12.000 buschauffører og knap 5.000 reddere. De to aftaler skal i hus hos AKT, Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Transport. Og hos Dansk Erhverv, der huser reddernes arbejdsgivere, Falck og Responce.

Taxichaufførerne har en myriade af overenskomster. Budene forhandler med Danske Dagblades Forening og ansatte på vaskerierne med Danske Vaskerier. Og så har vi udover fiskerne endnu en gruppe, der tjener til livets ophold til søs. Det er naturligvis vores sømænd, der skal have en overenskomst på plads hos Danmarks Rederiforening. Det samme skal en række andre grupper fra vinduespolerere over trosseførere til vikarer.