Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Flere end halvdelen får medhold, når de klager over pakkerejser.

Kreta kan have megen charme, men der kan også opstå problemer på hoteller på den græske ferieø, og det oplevede en familie. Arkivfoto.
Soff Garavano Puw / Unsplash

Støj fra musik på nabohotellet. Værelse med udsigt til en betonvæg. Manglende indendørs siddepladser i morgenmadsrestauranten. Ingen adgang til særlig all inclusive-restaurant

Et selskab på seks personer var meget skuffede, da de ankom til et hotel på Kreta. Nu har de efter klager fået mere end en fjerdedel af prisen for turen refunderet.

Rejsebureauet gav dem selv 2.000 kr. Nu har Pakkerejse-Ankenævnet afgjort, at de skal have yderligere 13.400 kr. udbetalt.

- For mange kan det betale sig at klage. Når der bliver afsagt en kendelse i ankenævnet, så er det cirka totredjedele af klagerne, der får helt eller delvist medhold, siger sekretariatschef Laila Havndrup Aackmann fra Pakkerejse-Ankenævnet.

Sådan gik det galt

Familien i den aktuelle sag bestilte rejsen i august 2022 og skulle af sted i efterårsferien. I første omgang bookede de to værelser, men kort før afrejse bestilte de et tredje værelse.

Ved den ekstra bookning ændrede bureauet ved en fejl et tilkøb af ”All Inclusive Ultra” til almindelig all inclusive. Det opdagede gæsterne først ved ankomsten, fortæller de.

Kunder skal tjekke, om en bestilling er sket korrekt ved at læse aftalen igennem. Men rejsebureauet sendte ingen mail eller brev, men gav kun oplysningerne på sin platform på nettet med ”Min Rejse”.

Varigt på skrift

Dermed kan ankenævnet ikke se, om de rejsende burde have opdaget fejlen og reageret. Oplysningerne på ”Min Rejse” kan være ændret senere eller slettet.

Derfor er der også et krav i reglerne om, at bureauer skal sende bekræftelser i brev eller mail eller på andet ”varigt medium”.

- Når der ikke er sendt brev eller mail, så er det rejsearrangøren, der bærer risikoen for, at bestillingen ikke svarer til, hvad der er aftalt, fastslår ankenævnet.

Ingen protester

Rejsearrangøren har ikke bestridt flere af de andre klager over blandt andet hotelstandard, hotelservice, støjgener og andet. Derfor konkluderer ankenævnet, at indkvarteringen har været utilfredsstillende på de pågældende punkter.

Klagerne krævede hele rejsens pris tilbagebetalt. Men så dårlig har turen slet ikke været, fastslår ankenævnet. Derfor får rejseselskabet kun en delvis tilbagebetaling.

Det var Apollo Rejser, der havde arrangereret turen. Selskabet meddeler til Fagbladet 3F, at de har betalt, hvad ankenævnet kræver.

Klag med det samme

Hvis rejsende er utilfredse med et eller andet på for eksempel en chartertur, så skal de sige det med det samme. De skal straks kontakte hotel, rejseleder eller andre.

Det gjorde familien i den aktuelle sag også. De brokkede sig blandt andet over, at deres værelser lå langt fra hinanden, selv om de havde ønsket indkvartering tæt på hinanden. Her havde bureauet også taget forbehold, men igen var det kun sket på platformen på nettet.

- Man skal klage straks for at give rejsearrangøren mulighed for at rette op på fejl. Det kan også være en god idé at supplere en mundtlig klage med en skriftlig, for eksempel på mail, så man kan dokumentere, at man har gjort opmærksom på fejl, anbefaler Laila Havndrup Aackmann.

Sådan klager du til ankenævnet

  • Inden du går til ankenævnet skal du først have forsøgt at henvende dig til rejsearrangøren. I første omgang her og nu på stedet og derefter eventuelt også efter hjemkomsten.
  • Mange gange kan det løse problemerne. En række sager bliver forligt på den måde.
  • Hvis du stadig er utilfreds, kan du gå til Pakkerrejse-Ankenævnet med sagen.
  • En pakkerejse er en rejse, som har omfattet mindst to ydelser, for eksempel fly og hotel eller hotel og en koncert. Du kan ikke gå til Pakkerejse-Ankenævnet, hvis du for eksempel alene har købt togbillet eller alene lejet en bil.

Stil rimelige krav

  • Det koster 275 kr. at klage til ankenævnet, og de penge kan du i nogle tilfælde få tilbage, hvis du får helt eller delvist ret.
  • Men stil rimelige krav, når du klager. Familien i den aktuelle sag krævede hele deres betaling retur for nogle forhold på hotellet, men derudover havde de haft en rejse efter beskrivelserne.
  • Hvis man får tilkendt mere end 50 procent af sit krav, så tilbagebetales klagegebyret på 275 kr. Men familien i den aktuelle sag fik kun en fjerdedel og får derfor ikke gebyret retur.

Sådan klager du over rejser, oplevelser, billeje og husudlejning