Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Forslag fra EU-Domstolen sender kæberasler til Uber og kan få stor betydning for kørselstjenesten i hele Europa. Men en dom alene vil ikke sætte en stopper for lignende tjenester i fremtiden, mener trafikforsker.

Ny opgørelse fra Skat viser, at kun tre ud af 1.195 Uber-chauffører betalte den rette skat eller moms i 2015.
FOTO: Polfoto

Er Uber en transportvirksomhed, der skal leve op til transportlovgivningen, eller er Uber blot en digital serviceformidler?

Det spørgsmål har EU-Domstolens generaladvokat Maciej Szpunar i dag besvaret med sit forslag til en endelig EU-dom, der har sit udspring i en spansk sag. Generaladvokaten slår fast, at Uber må karakteriseres som en transportvirksomhed og ikke en digital serviceformidler.

I en pressemeddelelse fra Den Europæiske Unions Domstol konkluderer Generaladvokaten blandt andet, at den ydelse, der består i at sætte en passager i forbindelse med en chauffør, og som leveres ad elektronisk vej, ikke kan kaldes en informationssamfundstjeneste.

Generaladvokaten pointerer videre, at Uber ikke tilbyder samkørselsydelser, eftersom passagererne vælger bestemmelsesstedet, og eftersom chaufførerne modtager betaling med et beløb, der langt overstiger tilbagebetaling af de afholdte udgifter.

Kan få store konsekvenser 

Forslaget til dom udspringer af en spansk sag ved EU-Domstolen i Luxembourg, hvor spanske taxichauffører havde klaget over, at Uber efter deres opfattelse kørte ulovligt uden de fornødne tilladelser og licenser til at drive taxivirksomhed i Spanien. 

Uber har argumenteret for, at de var en informationstjeneste. Derfor skal de ikke leve op til transportlovgivningen, som gælder for den eksisterende taxibranche.

Forslaget fra kammeradvokaten er ikke bindende, men typisk vælger rettens dommere at følge generaladvokaters anbefalinger. Sker det, skal Uber stå til ansvar for de enkelte nationers lovgivning på transportområdet. Den endelige dom ventes først om nogle måneder. 

Forsker: Der vil blive prøvet grænser af

Trafikforsker ved Aalborg Universitet Harry Lahrmann er ikke i tvivl om, at grænserne for transportvirksomhed kontra digital serviceformidler vil blive udfordret de kommende år af nye udbydere.

- Hvor går grænsen mellem de to ting? Det er klart, at der vil komme nye Uber-lignende applikationer, der vil udfordre grænserne. En dom alene sætter ikke en stopper for det, siger Harry Lahrmann.

Også i Danmark har der været konflikt mellem de danske taxachauffører og Uber. Den strid endte efter retssager i både by- og landsret med, at Uber trak sig fra det danske marked. Det skete 18. april i år efter to et halvt år i Danmark.

Uber begrundede dengang tilbagetrækningen med den politiske aftale om taxaloven, der stillede en række krav til Uber om for eksempel sædefølere og taxametre, som Uber mente umuliggjorde Uber-kørsel i Danmark.