Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Danmarks største pengeinstitut mente, det var kundes problem, at der blev hævet 69.000 kroner på stjålet kreditkort. Folketinget strammer forbruger-beskyttelse.

Nets spærrede kortet på grund af mange store transaktioner, men banken åbnede det igen, da tyvene ringede og udgav sig for at være indehaveren af kortet. De kendte hans CPR-nummer, som de måske havde afluret.
FOTO: Polfoto (arkivfoto)

Det er ikke altid nok, at et Dankort eller et kreditkort bliver spærret. Tyve kan få det genåbnet.

Den oplevelse har en kunde i Danske Bank haft. Episoden var tæt på at koste ham 69.000 kroner.

Men nu kommer Danske Bank til at dække langt den største del af tabet. Det har Pengeinstitutankenævnet netop besluttet i en principiel afgørelse, der handler om, hvad kunder har ansvar for.

Kunden slipper med at betale en selvrisiko på 1.100 kroner.

Danske Bank mistænkte deres egen kunde

Politiet har haft to mand sigtet for at misbruge mandens Visa/Dankort. De var også mistænkt for en række indbrud. Men politiet opgav senere sigtelsen.

Alligevel har Danske Bank mistænkt den pågældende kunde for selv at have hævet de mange penge. Eller at kunden havde fået en anden til det.

Misbrugere får genåbnet spærret kort

Der går to døgn fra manden selv bruger kortet, til han opdager, at det er væk. I den periode er det i alt anvendt 19 gange. Undervejs bliver kortet spærret automatisk. Det sker, fordi systemet opdager mange mistænkelige, store transaktioner.

Men kort efter ringer en person til Danske Bank og beder om at få kortet genåbnet. Personen kan fortælle kortindehaverens CPR-nummer. Vedkommende fortæller også, at der dagen før er hævet 6.000 kroner i en automat. Derefter ophæver banken spærringen.

Senere opdager manden, at hans kort er væk. Derefter spærrer han det selv.

Ankenævn frifinder kunde

Alle Pengeinstitutankenævnets fem medlemmer har stemt for, at Danske Bank skal betale de allerfleste af pengene. Det gælder altså også bankernes egne to repræsentanter i nævnet.

Afgørelsen siger, at der ikke er noget, som tyder på, at manden selv har stået bag hævningerne. Han har også spærret det med det samme, da han opdagede, det var væk.

Derfor skal han kun betale 1.100 kroner i selvrisiko.

Ny lov gør det endnu sikrere

Ifølge seniorøkonom Troels Holmberg ved Forbrugerrådet Tænk er der meget skrappe hæftelsesregler for Dankort og andre kort i Danmark. Derfor mener han, at forbrugerne kan være ganske trygge.

Tilmed skærpes reglerne fra 1. januar næste år. Da sænkes selvrisikoen ved misbrug fra 1.100 kroner til 375 kroner. Folketinget vedtog nye regler for få dage siden.

I den aktuelle sag gik der et par døgn, før manden opdagede, at hans Visa/Dankort var væk. Ifølge Troels Holmberg findes der ikke noget krav om, at man hver morgen skal tjekke, om kortet ligger i pungen.

- Hvis man opfører sig fornuftigt og straks fortæller banken, når man opdager, at kortet er væk, så er man rigtig godt beskyttet, siger Troels Holmberg.

Danske Bank oplyser, at de retter sig efter afgørelsen fra ankenævnet. De sørger for, at manden nu straks får sine penge.