Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Trods ny taxilov med omfattende krav, har Uber meddelt, at de bliver i Danmark og kæmper. Det bliver en dødskamp, mener 3F, der pointerer, at Uber længe nok har kørt om hjørner med dansk lov og demokrati. Dansk Taxi Råd kalder Uber for desperate.

Uber vil blive i Danmark og kæmpe. selv om ny taxilov reelt sætter en stopper for Uber forretningsmodel. Det bliver en dødskamp, forudser 3F.
FOTO: Polfoto

Kørselstjenesten Uber har tænkt sig at blive i Danmark og kæmpe. Selv om en ny taxilov – der er bred politisk enighed om – reelt vil lukke for Ubers forretningsmodel.

Ubers synspunkter blev fremlagt på et pressemøde fredag formiddag af Kristian Agerbo, der er talsmand for Uber i Danmark,

- Den nye taxilov er et tilbageskridt for Danmark og for Uber. Man lad os nu slå koldt vand i blodet og se på loven, når den er på plads, sagde Kristian Agerbo, der ikke ville forholde sig til det faktum, at et bredt politisk flertal allerede står bag lovforslaget, som det er lagt frem.

Uber ser stort på loven

Det er helt hen i vejret, siger formand for 3F’s Transportgruppe Jan Villadsen.

- Uber håber tilsyneladende på, at det store politiske flertal bag den nye taxilov uden gammeldags ansættelsesformer og uber-job på daglejervilkår, kan omvendes. Det er i bedste fald naivt, siger han.

Han pointerer, at de amerikanske milliardærer bag Uber-appen længe nok har set stort på dansk lov og det danske demokrati.

Uber: Danmark er et vigtigt marked

I den nye taxilov er der blandt andet krav om kørselskontorer, kørselstilladelser og krav til garantikapital pr. taxi. Men Kristian Agerbo ville heller ikke forholde sig til, hvordan Uber konkret vil leve op til kravene i den nye lov, der også for eksempel omfatter sædefølere og taxametre i Uber-bilerne.

- Vi bliver i Danmark, fordi det danske marked er vigtigt for os, og vi ser en stor opbakning fra kunderne og chaufførerne, sagde han.

Vognmændene: Uber er desperate

Formand for Dansk Taxi Råd Trine Wollenberg understreger, at det nu har vist sig, at Uber udover ikke at respektere dansk lov, heller ikke respekterer det danske demokrati.

- Uber har tidligere meldt ud, at de afventede den nye taxilov. Et bredt flertal bag den nye taxilov har nu reelt dømt Ubers forretningsmodel ude, men Uber kører ufortrødent videre. Jeg tror, de desperat forsøger at finde smutveje for at blive i Danmark, men der er ingen vej uden om at overholde landets love, siger hun.

Hun mener, at hele Uber-forløbet begynder at minde om en farce.

-  Hvor Uber nægter at acceptere, at et flertal i Folketinget har afvist deres forretningsmodel, siger hun.

3F: Den går ikke længere

Jan Villadsen understreger, at alle firmaer, der overholder danske love og regler er velkomne – også amerikanske milliard-koncerner.

- Men Uber fulgte ikke den gamle taxilov, og intet tyder desværre på, at Uber vil følge den nye taxilov. Den går ikke. Uber har længe nok kørt om hjørner med den form for deleøkonomi, vi kalder fælles dansk skattefinansieret velfærd, siger han.

Han kaster blikket mod Sverige, hvor Uber sidste år trak sig ud og lukkede app’en, efter flere chauffører var blevet dømt for at have overtrådt taxilovgivningen.

- Det der skete i Sverige, minder meget om, hvad der sker i Danmark nu, hvor bøderne for ulovlig piratkørsel stiger til 35.000 kroner. Jeg tror, vi er vidner til Ubers sidste krampetrækninger i Danmark, siger han.