Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Hotelbranchen klager over lange ventetider og mangel på taxier til turister. Men ny undersøgelse viser, at ventetiden på en taxi er faldet fra 2016 til 2017.

Det er blevet nemmere at få fat i en taxi i København viser ny undersøgelse.
FOTO: Colorbox

Ny undersøgelse fra Taxinævnet i Region Hovedstaden viser, at ventetiden på en taxi er faldet fra første halvår 2016 til første halvår 2017. Både i spidsbelastningsperioder og efter, at kørselstjenesten Uber lukkede ned i Danmark 18. april i år. Samtidig klager Horesta, Hotel-, restaurant- og turisterhvervets brancheorganisation, over timelange ventetider og mangel på taxier til turister i København. 

Taxinævnets undersøgelse viser for eksempel, at den gennemsnitlige ventetid på en taxi i uge 17 er faldet fra 5,74 minutter i 2016 til 4,92 minutter i år. Kaster man blikket på en spidsbelastningsperiode - fra klokken syv til otte om morgenen - er ventetiden faldet fra godt syv minutter til knap seks minutter. 

Men efter Ubers exit fra Danmark og en ny taxilov oplever Københavns hoteller angiveligt alligevel stor mangel på taxier til turister. Flere hoteller beretter om timelange ventetider, dårlig service og utilfredse kunder som følge af taximanglen. Det skriver Berlingske Business.

Horesta: Taxitørke

Karen Nedergaard, formand for Horesta i Region Hovedstaden, kalder ifølge Berlingske Business taxitørken et særdeles aktuelt problem.

- Når man for eksempel kommer fra et krydstogtskib, er der mange, der skal ind til byen, og så er det umuligt at finde taxier til alle. Der er simpelthen ikke nok, og det er et meget kendt problem i branchen, siger hun.

Jens Jørgen Nygaard, formand for Taxinævnet i Region Hovedstaden, der udsteder bevillinger til taxivognmændene, afviser kritikken. Han henviser blandt andet til ventetidsundersøgelsen, som nævnet har lavet. I undersøgelsen er der målt på ventetidentiden fra kunden bestiller en taxi, til taxien når frem. Der er også målt på taxi-ventetider, efter Uber lukkede i Danmark 18. april, og i den periode er der også kortere ventetider.

- Undersøgelsen viser, at ventetiden på en taxi er faldet fra 2016 til 2017. Det indikerer, at problemet er aftagende. En anden ting er, at trafiksituationen i København gør, at flere taxier ikke er en løsning. Vognmændene kunne til en start udnytte deres eksisterende bevillinger fuldt ud, så de ikke for eksempel blot kører otte timer, men lader bilen køre hele døgnet. Men her er det snarere chaufførmangel, der er problemet, siger han.

Hoteller har kun en aftale

Der er tre taxiselskaber i Region Hovedstaden: Dantaxi, Amager-Øbro 4x27 og Taxa 4x35, og Jens Jørgen Nygaard pointerer, at det er er problem, at for eksempel hoteller ofte kun har en aftale med et af taxiselskaberne.

- Jeg vil opfordre Horesta til, at man ringer til alle tre taxiselskaber i spidsbelastningsperioderne, og ikke bare det selskab man har en aftale med. Det ville hjælpe en hel del, siger han.

Trafikkaos er storsynder

Trine Wollenberg, formand for Dansk Taxi Råd, nikker genkendende til problemstillingen med hotellernes aftaler. Men hun peger på trafiksituationen i Købehavn, som et stort problem.

- Problemer med ventetider skyldes ikke mangel på taxier. Trafikken i København i myldretiden er så tæt, at taxierne simpelthen ikke kan nå frem til tiden. Det er specielt i spidsbelastningsperioderne, at taxierne kan sidde fast i trafikken, siger hun og tilføjer:

- Nu henviser Horesta konkret til, at det er et problem at få taxier til krydstogtskibenes gæster. Vi har i Dansk Taxi Råd flere gange påpeget, at adgangsvejene til krydstogtskibene er horrible. De er også svære til hotellerne, og så kan der være vejarbejde, som forværrer situationen yderligere.

Trine Wollenberg mener desuden, at Horesta og Dansk Taxi Råd har fælles interesse i at få rejst de trafikale problemer over for Københavns Kommune.

- Lad os få afdækket problemerne og få dem løst, så adgangsvejene bliver bedre, siger hun.

Det har i dag ikke været muligt at få yderligere kommentarer fra Horesta-formand Karen Nedergaard.