Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Jan Blegvad Jensen er en af omkring 70 chauffører, der kører "katastrofekørsel" og fragter forurenet jord væk fra Nordic Waste i et forsøg på at redde byen Ølst. - Vi kører alle dage uden pauser, fortæller han.

- Der har været en del weekendkørsel, og jeg ser lidt mindre til familien i de her uger. Men jeg har både været sømand og eksportchauffør før, så jeg har prøvet værre, siger Jan Blegvad Jensen.
Privatfoto

Kampen for at redde landsbyen Ølst fra det enorme jordskred på Nordic Waste er i fuld gang.

I et forsøg på at stoppe jorden i at ramme Alling Å og spise store dele af Ølst har Randers Kommune og myndighederne indsat en mindre hær af chauffører, som normalt kører forurenet jord ind til pladser som netop Nordic Waste.

Nu kører de det i stedet væk.

I alt er der lige nu sat mere end 70 lastbiler ind til at køre forurenet jord væk fra jordskreddet ved Ølst.

En af chaufførerne er den 49-årige 3F’er Jan Blegvad Jensen, som hjælper med at forhindre byen i at blive slugt af jordmængderne.

- Indtil videre har vi kørt mest jord væk fra det, vi kalder Ølst Nord – det er tættest på Ølst by, forklarer han.

LÆS OGSÅ: Skal stoppe miljøkatastrofe: Nu kan chauffører køre markant flere timer uden pause

Jan Blegvad Jensen er chauffør for vognmanden Verner Mikkelsen & Sønner og har 16 års erfaring med at køre jord, sand, sten og grus.

Alligevel er oplevelsen med Nordic Waste noget andet, end han er vant til.

- Vi har fået lov af staten til at køre noget, vi kalder out-kørsel. Det betyder, at vi kan køre efter andre regler end normalt, hvor vi skal holde vores køre-hviletidsbestemmelser, forklarer Jan Blegvad Jensen.

- Det kan vi gøre, fordi der er tale om en miljøkatastrofe, vi skal tage os af. Så er der en tidsbegrænset periode, hvor vi må læsse jord og køre 13 timer i døgnet uden pause. Derefter skal vi have hviletid i 11 timer, siger han.

Normalt må chaufførerne kun køre ni timer ad gangen.

Ser ikke meget til familien

Det har også betydet, at Jan Blegvad Jensen og hans kollegaer har kørt flere dage, end de ellers ville gøre.

- Der har været en del weekendkørsel, og jeg ser lidt mindre til familien i de her uger. Men jeg har både været sømand og eksportchauffør før, så jeg har prøvet værre, siger Jan Blegvad Jensen.

Når jorden fra Nordic Waste bliver læsset på Jans lastbil, kører han først jorden til Aarhus Lufthavn. Her bliver jorden læsset af på landingsbanernes beton og derefter testet for at finde ud af, hvor slem forureningen er.

LÆS OGSÅ: Bøfhus og luksusbiler: Her er milliardæren, hele Danmark taler om

Derfra kører Jan Blegvad Jensen og kollegaerne jorden videre til opfyldninger rundt omkring i landet.

- Vi har både kørt jord til Silkeborg, Arnborg ved Herning og Randers Havn, fortæller han.

Hvor længe de mange chauffører skal blive ved med at køre jord væk fra jordskredet ved Nordic Waste, ved han ikke.

- Vi har fået lov at køre katastrofekørsel indtil slutningen af februar. Og derfra skal nogle klogere hoveder end mit bestemme, om vi skal fortsætte eller ej, fortæller Jan Blegvad Jensen.

Han er glad for at være en del af holdet, der hjælper med at standse miljøkatastrofen.

Ifølge rådgivningsvirksomheden Cowi er der kørt 195.000 ton jord væk af de flere millioner ton.

Det har stabiliseret jordskredet så meget, at i stedet for ni meter om dagen bevæger jordskredet sig nu kun med to meter.

Og selvom Jan Blegvad Jensen ikke selv har forstand på jordskred og geologi, så er han ikke i tvivl om, at de mange lange dage med kørsler af jord væk fra Nordic Waste har en effekt.

- Vi kan se med vores egne øjne, at jorden bevæger sig langsommere derude nu. Vi kan se, at det virker, at vi får fjernet så meget jord, siger han.