Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Kun få virksomheder mener, at netop deres medarbejdere kan blive bedre til at læse og regne, viser helt ny undersøgelse. Et kæmpe problem for fremtiden, lyder det fra evalueringsinstitut og 3F.

FOTO: Arkiv / Polfoto

Kun få virksomheder oplever, at deres ufaglærte og faglærte medarbejdere kan blive bedre til at regne, skrive og stave.

En helt ny undersøgelse blandt 1.103 offentlige og private virksomheder viser, at kun seks procent af virksomhederne oplever, at alle, eller en del af deres ufaglærte, har brug for at blive bedre til at læse.

33 procent af virksomhederne vurderer, at der blot er nogle få af deres ufaglærte, der har behovet.

Omvendt siger omkring tre ud af fire, at ingen af deres ufaglærte eller faglærte har behov for at blive bedre til at læse, skrive eller regne for at kunne leve op til de forventninger, der er på arbejdspladsen.

600.000 har svært ved at læse

Tallene kommer bag på specialkonsulent Christina Laugesen, Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), der står bag undersøgelsen. Tallene skal nemlig ses i sammenhæng med, at knap 600.000 danskere har svært ved at læse, og over 500.000 har svært ved at regne.

- Det er overraskende, at så mange slet ikke oplever et behov for at løfte medarbejdernes basale færdigheder. En del af forklaringen kan være, at virksomhederne grundlæggende har en tendens til at undervurdere problemet og ofte er mere optaget af “fag-faglige” kurser til deres medarbejdere, siger Christina Laugesen.

De lave tal kan også tyde på, at man lige her og nu faktisk har tilstrækkelige færdigheder, eller at virksomhederne benytter sig af tiltag, der kompenserer for det. Men her viser undersøgelsen desværre også, at nogle virksomheder håndterer de manglende færdigheder ved “brandslukning” og ved ligefrem at fratage medarbejderne de opgaver, de ikke kan løse, pointerer Christina Laugesen:

- Her er det meget vigtigt, at virksomhederne i stedet tænker langsigtet og også har fokus på at løfte de basale færdigheder. For ellers risikerer vi, at en stor gruppe af medarbejderne virkelig bliver hægtet af og får svært ved at bestride fremtidens job, siger Christina Laugesen.

I 3F kalder forbundssekretær Søren Heisel undersøgelsens resultater “dybt bekymrende”. Han mener, de bør være et “wakeup-call” til virksomhederne.

- Der er alt for lidt fokus på svage læse- og skrivefærdigheder i virksomhederne. Vi ved, at der især til de ufaglærte job stilles stadigt højere krav, også til de basale læse- og skrivefærdigheder. Men virksomhederne virker nærmest blinde over for problemet, siger Søren Heisel.

- Det er for eksempel helt til hest, når virksomhederne direkte fjerner opgaver fra medarbejdere, der har svært ved at læse og skrive - i stedet for at tage initiativ til at få dem løftet. Enhver kan sige sig selv, at det med tiden ender galt, understreger Søren Heisel.

Kender ikke mulighederne

EVA’s undersøgelse viser også, at mange virksomheder slet ikke kender til de muligheder, der er for at sende deres medarbejdere på kurser i at lære at skrive, læse og regne. 40 procent har aldrig hørt om forberedende voksenundervisning - FVU - som er tilbuddet til de voksne på det punkt. 29 procent kender kun tilbuddet af navn.

I EVA vil Christina Laugesen derfor gerne have udbredt de gode effekter af, at medarbejderne får et løft:

- For virksomhederne vil et kompetenceløft blandt medarbejderne også være at tænke langsigtet og strategisk. For der er også så mange skjulte gevinster ved, at medarbejderne bliver bedre til at læse, skrive og regne. De vil få et større udbytte af mere faglige kurser. Og den enkelte kan løftes og få mod til nye opgaver i organisationen, pointerer hun.

Lav kombi-forløb

I 3F er man enig.

- En stor del af opgaven handler åbenbart om at oplyse om de mange gode og helt gratis muligheder, der er for at få et løft. Der er brug for at en national strategi. Derfor er det også min forventning, at de kommende trepartsforhandlinger vil sætte fokus på det problem. Jeg betragter det som en af de afgørende barrierer for kvalificeret arbejdskraft i Danmark, siger Søren Heisel.

Både EVA og 3F foreslår, at man får bedre muligheder for at tilbyde læse-stave- og regnekurser i direkte sammenhæng med de mere fag-faglige kurser.