Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Mens danske arbejdsgivere klager over mangel på arbejdskraft, står Beskæftigelsesministeriets jobhotline næsten ubrugt hen.

Beskæftigelsesministeriets jobhotline, der skal formidle kontakt mellem ledige og virksomheder, bliver næsten ikke brugt.

Mindre end én gang om ugen.

Så sjældent ringer den gratis hotline i Beskæftigelsesministeriet, som er blevet oprettet specifikt for at hjælpe arbejdsgivere med at finde kvalificeret dansk arbejdskraft.  

Siden lanceringen for halvandet år siden har blot 67 arbejdsgivere henvendt sig for at få gratis hjælp til at rekruttere i alt 310 medarbejdere. Det viser Beskæftigelsesministeriets egne tal for april 2014 til december 2015.

Det er et lavt, men ikke overraskende tal, mener arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet Henning Jørgensen.

- Det viser, at arbejdsgiverne overdriver problemet med at rekruttere nye medarbejdere, når de for eksempel står frem i medierne og siger, at det er umuligt at finde kvalificeret arbejdskraft, men ikke har gjort et ærligt forsøg, siger han.

Skyder sig selv i foden

Det er ikke kun Beskæftigelsesministeriets hotline, der ligger øde hen. Tidligere har undersøgelser vist, at virksomhederne ikke tager imod hjælp fra jobcentrene og fagforeningerne, når de skal rekruttere nye medarbejdere. En undersøgelse fra Beskæftigelsesministeriet viser, at knap 12 ud af 100 virksomheder har samarbejdet med et jobcenter i forbindelse med en rekruttering.

Det vækker forargelse hos forbundssekretær i 3F Søren Heisel.

- Jeg synes, det er fantastisk, hvordan arbejdsgiverne råber op i medierne om, at de ikke kan finde kvalificeret dansk arbejdskraft, og det bagefter viser sig, at de ikke har brugt de muligheder, der står til rådighed for dem. Det efterlader folk med indtrykket af, at vi ikke kan skabe nok arbejdskraft, og det er dybt unfair, siger han. 

DA: Vi bruger andre kanaler

Hos Dansk Arbejdsgiverforening (DA) understreger de dog, at undersøgelser viser, at virksomhederne har sværere og sværere ved at finde kvalificeret arbejdskraft. De forklarer den manglende brug af hotlinen med, at virksomhederne bruger andre metoder, når de skal ansætte nye medarbejdere. Det siger chefkonsulent i DA Jørgen Bang-Petersen.

- Det er ikke problematisk, at virksomhederne ikke bruger den mulighed, da den er en af flere rekrutteringsveje. Dels kan virksomhederne godt finde ud af at ringe direkte til det lokale jobcenter, dels bruger de andre kanaler til rekruttering, som ledige selv angiver som effektfulde til at finde job, som for eksempel annoncer i dagblade, netværk, andre jobportaler og Twitter.

Han tilføjer, at årsagen til at nogle arbejdsgivere heller ikke benytter sig af for eksempel jobcentrene kan være, at de tidligere har haft dårlige erfaringer med at rekruttere derfra.

Risikabel metode

Men ifølge Henning Jørgensen er det risikabelt at styre helt uden om de offentlige kanaler, når der skal rekrutteres arbejdskraft. 

- Det er at skyde sig selv i foden, når arbejdsgiverne går udenom det offentlige, når de skal ansætte nye medarbejdere, fordi de selv en del af maskineriet. Virksomhederne har et stort ansvar for at uddanne den arbejdskraft, de selv mangler, og dermed de medarbejdere der er senere til rådighed på jobcentrene, siger han.

Der var 119.000 ledige i november sidste år.