Uber har ved en domstol i USA tabt en principiel sag, der gælder Uber-chaufførernes ret til at organisere sig og forhandle løn- og arbejdsvilkår sammen med regulære taxachauffører. Uber var imod, men blev afvist af retten i Seattle.
Chauffører i den amerikanske by Seattle, der kører for kørselstjenesten Uber, kan fremover organisere sig og har ret til at forhandle løn- og arbejdsvilkår på lige fod med taxachauffører. De betragtes nemlig som en form for ansatte, der ikke bare er løse fugle uden rettigheder.
Det ligger fast, efter en dommer har afvist et sagsanlæg mod byen Seattle på grund af en lov, som giver chauffører fra Uber og den lignende app-baserede kørselstjeneste Lyft mulighed for at organisere sig.
Ifølge det amerikanske netmedie fortune.com blev Seattle sidste år den første by i USA, der gav taxachauffører, chauffører fra app-tjenester og lejede chauffører ret til sammen at forhandle løn- og arbejdsvilkår.
Uber kæmpede imod organiseringsret
Uber var kraftigt imod forslaget, da de mente, den føderale lovgivning om arbejde overtrumfede lokal lovgivning.
Det amerikanske handelskammer, som er en sammenslutning af over tre millioner virksomheder, lagde sag an i marts i år og bad den føderale domstol i Seattle om at trække bestemmelsen tilbage.
Handelskammeret argumenterede for, at Uber er et af dets medlemmer, og derfor har det en holdning til sagen. Bestemmelsen blev dog enstemmigt vedtaget af byrådet, selvom byens borgmester, Ed Murray, talte imod, skriver netmediet.
3F: Dom understreger: Ikke en app, men et job
Formand for 3F's Transportgruppe, Jan Villadsen, pointerer, at afgørelsen fra Seattle med al tydelighed viser, at det at være Uber-chauffør er et job og ikke selvstændig virksomhed på basis af en app.
- Det er endnu en gang slået fast, at Ubers kørsel intet har med deleøkonomi at gøre. Det er regulær taxikørsel, hvor det trods Ubers forklaringer om det modsatte er en form for ansatte, der udfører kørslen, siger han.