Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

De unge elever på erhvervsuddannelserne trives mindre godt end de ældre, fremgår det af nye tal fra Undervisningsministeriet. Bekymrende, mener 3F.

Hele 81 procent af eleverne over 25 år har en høj trivsel, mens det samme kun gælder for 49 procent af eleverne under 18 år.

De ældste elever på erhvervsskolerne går gladere i skole hver dag end de yngre elever. Nye tal fra Undervisningsministeriet viser, at hele 81 procent af eleverne over 25 år har en høj trivsel, mens det samme kun gælder for 49 procent af eleverne under 18 år.

Det fremgår af den nationale trivselsundersøgelse fra Undervisningsministeriet, som knap 47.000 elever på erhvervsuddannelserne har svaret på.

Det er bekymrende, at de yngre elever ikke trives ligeså godt som de ældste elever, mener Søren Heisel, der er forbundssekretær i 3F.

- Den nye reform skal jo især tiltrække de helt unge fra grundskolen til erhvervsuddannelserne, og så er det trist at se, at de ældre elever trives meget bedre, siger Søren Heisel, der dog glæder sig over, at undersøgelsen ikke viser decideret mistrivsel blandt de unge på erhvervsuddannelserne.

Skole tager hånd om de unge

Tøger Kyvsgaard, kvalitetschef på Next - Uddannelse København, kan ikke helt genkende billedet. Her er der stort set ingen forskel på trivslen blandt de yngre og ældre elever.

- Men vi har også investeret rigtig meget i ungemiljøer, hvor vi har samlet de helt unge, som kommer direkte fra folkeskolen. Her har vi skabt et miljø, hvor de føler sig hjemme, og vi kan se, at det har betydet, at frafaldet er blevet mindre, siger Tøger Kyvsgaard og fortsætter:

- Men vi kan sagtens blive bedre til at styrke undervisningsmiljøet og trivslen. Blandt andet skal eleverne have en mere tydelig feedback på deres læringsforløb.

Tallene fra Undervisningsministeriet viser også, at elever på hovedforløbet trives bedre end elever på grundforløbet, og at elever med en uddannelsesaftale med en virksomhed trives bedre end elever i skolepraktik.

- Det er ingen overraskelse, at elever med en uddannelsesaftale i en virksomhed trives bedre end elever i skolepraktik. Derfor er det også super vigtigt, at vi nu i trepartsforhandlingerne får sikret flere rigtige praktikpladser, siger Søren Heisel og uddyber:

- Hvis der var gode udsigter til en læreplads for den 17-årige, tror jeg automatisk, at det ville hæve trivslen og motivationen. Det er forståeligt, hvis nogle bliver usikre på uddannelsesforløbet, når de skal gå rundt i skolepraktik uden at vide, om der nogen sinde bliver praktikplads til dem.

De fleste er glade

Generelt viser undersøgelsen, at trivslen er høj blandt elever på erhvervsuddannelserne. Eksempelvis angiver mere end to ud af tre elever den højeste trivsel (en trivselsscore på mellem 4,01 og 5), når det gælder velbefindende.

Det glæder minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørby.

 - Jeg er glad for at se, at eleverne på erhvervsuddannelserne generelt trives. Denne første måling gør op med nogle af de myter, der er om erhvervsuddannelserne som uddannelser, hvor eleverne ikke kan lide at være. Elever skal trives for at kunne fuldføre deres uddannelse. Derfor er øget trivsel et særligt mål for erhvervsuddannelsesreformen og et område, som skolerne arbejder meget med, siger Ellen Trane Nørby i en pressemeddelelse.