Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Uber skal give deres chauffører danske løn- og arbejdsvilkår, før et flertal af danskerne vil køre med taxa-appen. I morgen falder der dom mod seks danske Uber-chauffører.

Hvis Uber skal blive i Danmark, skal selskabet overholde danske lønvilkår og skabe danske arbejdsrammer, siger danskerne i en ny stor undersøgelse. Omkring 1.500 danskere menes at køre som Uber-chauffører lige nu.

Hvis Uber vil køre på de danske veje, så skal taxa-tjenesten også indordne sig de danske vilkår.

Sådan siger et flertal af danskerne i en landsdækkende undersøgelse som Analyse Danmark har lavet for 3F.

Her svarer 52 procent, at det har meget stor eller stor betydning, at Uber sikrer deres chauffører samme løn- og arbejdsvilkår som almindelige danske lønmodtagere.

15 procent mener, at det har nogen betydning, mens 23 procent svarer, at det har lille eller slet ingen betydning for deres brug af Uber, om taxa-appen giver deres ansatte vilkår som andre danskere.

1.066 danskere har svaret på undersøgelsen.

Taxiråd: Vi kæmper på ulige vilkår hver dag

Ifølge Trine Wollenberg, direktør for Dansk Taxi Råd, så tyder svarene på, at danskerne har forstået alvoren af Ubers indtog på de danske veje.

- Vi kan se, at flertallet af danskerne er enige med taxibranchen om, at Ubers metoder er uholdbare. Og det er dejligt at vide, at danskerne også har gennemskuet den forretningsmodel, som Uber har valgt, siger hun.

Bølgerne har længe gået højt om Ubers taxa-tjeneste, som benytter sig af private bilister til at fragte kunder rundt i byen.

Herefter modtager Uber-appen en procentdel af turens pris, men stiller ikke selv hverken bil, benzin, forsikring eller anden hjælp til rådighed for chaufførerne. Samtidig vurderes det, at flertallet af Uber-chauffører ikke betaler skat af deres indtægt til den danske stat.

Det betyder, at en Uber-tur kan koste helt ned til det halve af en tur med en normal taxa, og netop derfor rammer Ubers forretningsmodel den danske taxabranche hårdt.

- Det her fylder utrolig meget i vores branche, for vores taxachauffører kan jo hver eneste dag se nogen, der kører rundt på de samme gader og tager deres levebrød fra dem på ulige vilkår, siger Trine Wollenberg.

Sag mod Uber-chauffører afgøres i morgen

Spørgsmålet, om hvorvidt Ubers metoder rent faktisk er ulovlige herhjemme, er endnu ikke afgjort i retten.

Men det forventes at ske i morgen fredag, hvor sidste retsmøde i en straffesag mod seks Uber-chauffører afholdes i Københavns Byret.

Bliver de seks chauffører dømt for at have kørt ulovlig pirattaxikørsel, kan det betyde, at Uber vælger at lukke sin udskældte kørselstjeneste i Danmark - akkurat som det er sket i blandt andet Sverige, Norge, Finland, Tyskland og Frankrig tidligere.