Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Trods dom og bøder til seks Uber-chauffører for ulovlig taxikørsel i juli viser nyt tjek 172 steder i Københavnsområdet, at Uber-chauffører kører videre. 3F og vognmændene kræver en Uber-task force og flere ressourcer til politiet.

Ventetiden på en Uber-bil blev målt 171 steder i Københavnområdet. Den ligger på 4 minutter (rød prik) til 6 minutter (blå prik) døgnet rundt.

Selvom domstolene har afgjort, at Uber-chaufførers kørsel er ulovlig, fortsætter Uber-kørslen med uformindsket styrke i Hovedstaden.

Et tjek foretaget af 3F i perioden 7. til 23. august fra 172 steder i Københavnsområdet viser, at den gennemsnitlige ventetid på en Uber-bil er nede på 6 minutter om natten og fire minutter om dagen. Målingen er foretaget hver halve time.

- Det vidner om høj aktivitet døgnet rundt, siger Henrik Skovsted Iversen, økonom i 3F.

Se kortet med ventetider her

3F kræver Task Force mod Uber-kørselFormand for 3F's Transportgruppe Jan Villadsen mener, at politikerne må se at få åbnet øjnene.

- Politiet skal tilføres de ressourcer, der er behov for. Nok har politiet fordoblet antallet af sigtelser mod Uber-chauffører efter dommen. Men det er helt tydeligt ikke nok. Og der er fortsat behov for den task force, der ad flere gange er blevet foreslået, men nedstemt i Folketinget, siger han.

I juli faldt der bøder på mellem 2.000 og 6.000 kroner for ulovlig taxikørsel til seks Uber-chauffører i Københavs Byret. Siden dommen har politiet haft travlt på de københavnske gader. Yderligere 40 Uber-chauffører er blevet sigtet siden dommen. Det bringer det samlede antal op på 86 - heraf 71 i år, men det stopper ikke Uber-chaufførerne.

Vognmænd: Levebrød truet af ulovlig konkurrenceDirektør i Dansk Taxi Råd Trine Wollenberg pointerer, at vognmændene er helt enige med 3F.

- Vores fornemmelse er også, at Uber-chaufførerne kører ufortrødent videre, og at de er fuldstændig ligeglade med dommen, siger hun.

Direktøren peger på, at vognmænd og taxichauffører er truet på deres levebrød af den ulovlige konkurrence.

- Vi taler altså om et taxierhverv, der omsætter for lidt over to milliarder kroner om året i Københavnsområdet. Reglerne skal håndhæves, og efter dommen er der ingen tvivl. Men politiet har ikke nok ressourcer til at klare opgaven. Vi undrer os over, at den ulovlige kørsel kan få lov til at fortsætte. Politikerne på Christiansborg må se på sagen og få det stoppet, siger Trine Wollenberg.