Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Søren Pind kalder 89 sigtelser mod Uber-chauffører for ulovlig taxikørsel for “tilfredsstillende”, selvom flere tusinde Uber-biler kører ulovligt hver dag. Han vil ikke bede politiet om at øge indsatsen.

Selv om Uber-kørsel er blevet kendt ulovligt herhjemme, så skal der en dom mod selve Uber til, før justitsministeren forventer, at firmaet stopper med at køre i Danmark.

Selvom Uber-kørsel er blevet kendt ulovligt herhjemme, så skal der en dom mod selve Uber til, før justitsministeren forventer, at firmaet stopper med at køre i Danmark.

Sådan lyder budskabet nu fra justitsminister Søren Pind (V) under et samråd i retsudvalget.

- Det er nok naivt at forestille sig, at man kan få stoppet det her (Uber-kørsel i Danmark, red.), før vi får en endelig dom i forhold til Uber som virksomhed.

- Jeg forestiller mig desværre ikke, at man kan stoppe det her alene med en politimæssig indsats, siger Søren Pind.

Pind: Politiet gør nok mod Uber allerede

Det er nu over tre måneder siden, at seks Uber-chauffører blev dømt for ulovlig pirattaxikørsel ved byretten i København.

Siden har Fagbladet 3F påvist, at Uber fortsat kører massivt i København, og politiet har flere gange udtalt, at de ikke har ressourcer til at gøre noget særligt for at standse Uber-chaufførernes ulovlige kørsel.

Alligevel gjorde ministeren det på samrådet meget klart, at han ikke vil bede politiet øge indsatsen mod Uber.

- Loven skal selvsagt overholdes, og der skal gribes ind over for ulovlig taxikørsel på samme måde, som der gribes ind over for anden ulovlig adfærd. Og det gør politiet også, siger Søren Pind.

Siden dommen er der sigtet yderligere 47 personer for brud på taxilovgivningen, så politiet har rejst i alt 89 sager mod Uber-chauffører.

- Det vil jeg betegne som tilfredsstillende, siger Søren Pind.

Vurderingen er, at der findes et sted mellem 1.000 og 2.000 Uber-chauffører i Danmark, som altså lige nu alle kører ulovlig taxikørsel.

S: Hvor er taxichaufførernes retssikkerhed?

Allerede samme dag, som Uber åbnede sin kørsels-tjeneste i 2014, blev firmaet meldt til politiet for ulovlig taxavirksomhed af Transportstyrelsen.

Siden har politiet dog stadig ikke fået rejst en sag mod Uber Danmark ved domstolene. Derfor fortsætter tjenesten med at eksistere i Danmark.

Det har fået flere partier i Folketinget til at kræve, at regeringen nedsætter en taskforce, der kan slå ned på Ubers metoder - heriblandt Uber-chaufførernes ulovlige piratkørsel.

- Jeg bliver ærligt talt lidt i tvivl om, hvorvidt ministeren anerkender, at dette er et kæmpe problem. Ikke mindst for de lovlydige danskere, der hver eneste nat og dag står op for at køre rundt i deres lovlige taxaer og passe deres job, siger Socialdemokraternes retsordfører, Trine Bramsen.

Regeringen vil vente på endnu en Uber-dom

Justitsministeren anerkender, at taxi-chaufførerne kæmper på ulige vilkår mod Ubers tjeneste.

- Det er uden tvivl en barsk situation for taxichauffører at miste rigtig mange tusinde kroner hver måned, siger han.

Alligevel afviser Søren Pind, at en taskforce mod Uber er en løsning på problemet.

- Regeringens politik på området er, at vi afventer dommen over Uber som virksomhed. Det kan man have allehånde politiske uenigheder om, men det er vores politik, siger ministeren.

Mens sagen mod Uber Danmark endnu ikke er berammet ved domstolene, så skal to af seks ankede sager mod Uber-chaufførerne for retten igen den 17. november. Her er det landsrettens tur til at tage stilling til, hvorvidt Uber-kørslen er ulovlig pirattaxi eller ej.