Gå til hovedindhold

Letbane ved København skaber 3.000 byggejob

Letbane ved København skaber 3.000 byggejob

Der bliver masser af håndværkerjob, når der skal bygges ny togbane fra Ishøj til Lyngby. Fagbevægelsen advarer mod social dumping i kølvandet på massive problemer på metrobyggeriet.

Om syv år kan man køre i hurtigt tog mellem Ishøj og Lyngby. Til den tid står Hovedstadens Letbane nemlig klar. Og det giver job til 3.000 betonarbejdere, elektrikere og chauffører.

Der er nemlig brug for en lang række håndværkere, når den 28 kilometer lange togstrækning skal bygges. Byggeriet starter i 2018 og skal efter planen stå færdig i 2023 eller 2024.

Og det glæder Karin Søjberg Holst. Hun er socialdemokratisk borgmester i Gladsaxe, næstformand i Hovedstadens Letbanes bestyrelse og formand for LOOP-CITY, et samarbejdsprojekt mellem 10 kommuner, region og stat om by- og erhvervsudvikling langs Ring 3.

- Vi er glade for alle de jobs, som letbanen fører med sig, også selvom nogle af dem kun eksisterer under byggefasen. Men alle jobs tæller for murere, tømrere, vvs'ere og andre i den tid, som byggeriet varer, siger Karin Søjberg Holst.

Frygt for social dumping

Gunde Odgaard er sekretariatsleder i BAT-kartellet, en faglig samarbejdsorganisation for syv LO-forbund. Han glæder sig over udsigten til de mange nye byggejob:

- Vi har en ret lav ledighed i byggeriet for tiden. Mange med uddannelser i byggeriet arbejder i andre brancher. Det er oplagt, hvis de nu kan få job i byggeriet igen og skabe plads til andre, siger han.

Gunde Odgaard frygter dog, at letbanen bliver ramt af løndumping og elendigt arbejdsmiljø, som det har været tilfældet med metrobyggeriet i København de senere år.

- Metroen har vist, hvor vigtigt det er med arbejdsklausuler og effektiv kontrol fra starten. Der skal stilles meget skrappe krav til hovedentreprenøren, hvis ikke det skal gå galt igen, siger han.

Letbanen: Der skal være ordentlige vilkår

I Hovedstadens Letbane/Metroselskabet forsikrer plan- og arbejdsmarkedsdirektør Louise Høst, at der er sat massivt ind for at undgå social dumping:

- Det er ufravigeligt for os, at der er ordentlige løn- og arbejdsvilkår, når vi bygger. Vi har derfor været i dialog med arbejdsmarkedets parter, andre offentlige bygherrer og vores ekspertpanel for at få de bedste input til at forbedre vores kontrakter. Alle ansatte skal have lokal løn, og der er skærpede kontrol- og sanktionsmuligheder, så vi får bedre mulighed for at opdage og slå ned, hvis der skulle være entreprenører, der ikke lever op til vores kontraktkrav, siger Louise Høst.

I alt bliver der efter planen skabt omkring 7.000 arbejdspladser i forbindelse med byggeriet. Dertil kommer ifølge prognoserne 25.000 arbejdspladser, som skyldes den vækst, som følger med letbanen i de kommuner, den kører igennem.

Letbanen er for nylig sendt i licitation.