Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Til ærgrelse for taxichauffører, vognmænd og 3F afgør Københavns Byret først 17. juni retssagen om seks chauffører, der er tiltalt for ulovlig kørsel for Uber. Den sidste del af retssagen blev udsat efter en kaotisk formiddag i Københavns byret.

Bo Weye Hansen, faglig konsulent 3F Københavns Chauffører ærgrer sig over, at sagen nu trækker ud til 17. juni, men forventer en klar dom for piratkørsel.

De, der havde sat næsen op efter en domfældelse i Københavns Byret i retssagen mod seks personer, der var tiltalt for ulovlig kørsel for kørselstjenesten Uber, fik i dag en lang næse. Sidste del af retssagen og afgørelsen blev udsat til 17. juni efter en formiddag, hvor de tiltaltes forsvarere kæmpede hårdt for at få udsat sagen, hvilket til dels lykkedes.

Det lykkedes nemlig kun retten af få afhørt fire af de seks tiltalte Uber-chauffører og vidner i deres sager, og derfor blev sagen ikke færdig tirsdag som planlagt.

Retssagen startede planmæssigt klokken 9.30 i en propfyldt retssal, hvor sagerne skulle have kørt som simple bødesager. Sådan gik det ikke. Først klokken 13.30 begyndte afhøringen af Uber-chaufførerne, der stod tiltalt for at have overtrådt færdselsloven og taxilovgivningen. Ved at have kørt med passagerer for Uber uden erhvervskørekort og de fornødne tilladelser. De står alle til bøder på mellem 5.000 og 7.000 kroner, men nægter sig skyldige i at have kørt ulovlig taxakørsel.

Så startede kaos

Forud for afhøringerne gik en kaotisk formiddag. Forsvarerne krævede fra dagens start sagen ført som en domsmandssag, hvor civile lægdommere skal være med til at afgøre sagen. Argumentet var, at sagen har væsentlig offentlig interesse.

- Man ønsker at bruge sagerne mod mine klienter som en rettesnor på området fremover. Det er betænkeligt, at sagen skal afgøres en en enkelt dommer, sagde forsvarer Betina Engmark.

Dommeren fulgte ønsket efter længere betænkningstid og fremtryllede to nævninge på et par minutter, der tog plads ved siden af dommeren.

Dernæst forsøgte forsvarerne at få sagen udskudt med blandt andet det argument, at anklageren havde gjort sit forarbejde dårligt og oplyst sagen for ringe, så der var risiko for at retten ville træffe en forkert afgørelse. Det afviste anklageren Elisabeth Boserup blankt, og så gik dommeren i tænkeboks igen og oplyste lige før frokost, at sagen ikke ville blive udskudt yderligere.

Forsvarer havde anden aftale

Det skete dog alligevel. Forsvareren for to af de seks Uber-chauffører, der skulle have været afhørt om formiddagen, havde nemlig en anden vigtig aftale over middag og forlod retten. Så måtte dommeren igen i tænkeboks. Først klokken 13.30 var der fundet et tidspunkt for et nyt retsmøde, hvor alle kunne.

Så kunne afhøringerne endelig starte. De to første Uber-chauffører huskede ikke detaljer, men forklarede begge, at de havde kørt med kunder via Uber-appen, der beregnede turens pris. Uber fik penge af kunderne, der senere afregnede med Uber-chaufførerne.

Den første af de afhørte, en 28 årig mand, huskede, at han havde kørt to weekender for Uber, der havde fortalt ham, at det var lovlig samkørsel.

- Jeg kørte for at få ekstra lommepenge, men kan ikke huske, hvad jeg har tjent. Jeg modtog penge fra Uber via netbank. Uber trak 20 procent og jeg betalte 40 procent i skat, forklarede den arbejdsløse 28-årige.

Lille talelyst

Politiassistenten, der stoppede ham 30. december 2015, forklarede, at både chauffør og passagerer havde bekræftet, at de kørte Uber-kørsel. Hvilket de andre politifolk, der blev ført som vidner i de andre sager ligeledes kunne bekræfte. Blandt andet med fotos af åbne Uber-apps på chaufførernes mobiltelefoner.

 Den anden tiltalte chauffør på 53 år fortalte, at han udover at køre Uber-kørsel er arbejdsløs, men er røget ud af dagpengesystemet og er uden indtægt.

 - Jeg har arbejdet for Uber cirka halvanden måned. Nogle gange 2-3 timer ad gangen. Uber fortalte mig, at kørslen ikke er ulovlig, forklarede han i vidneskranken.

 Afhøringen af dagens tredje Uber-chauffør på 22 år blev kort. Han oplyste, at han er vikar på en skole, spiller fodbold og er studerende, men i øvrigt ikke ønskede at udtale sig.

 Den fjerde Uber-chauffør på 28 år forklarede at han arbejder som tolk, men også var i lære som kok. Han ville heller ikke udtale sig, men betjenten, der stoppede ham forklarede at han havde fortalte, at han havde kørt omkring 40-50 Uber-ture og havde tjent mindre end 5.000 kroner.

3F: De forhaler sagen

Bo Weye Hansen, faglig konsulent 3F Københavns Chauffører, ærgrer sig over, at sagen nu trækker ud til 17. juni, men forventer en klar dom for piratkørsel.

 - Forsvarerne prøvede at forhale sagen. Men godt, at der kom klare meldinger fra politifolkene, der blev afhørt som vidner, dommeren og anklageren. Afgørelsen ligger lige til højrebenet: En dom for piratkørsel, siger Bo Weye.

 Forsvarer for de tiltalte, Eddie Omar Rosenberg Khawaja, afviser at have forsøgt at trække sagen i landrag.

 - Jeg gør bare det, jeg skal for min klient. Nu er der tid til at få sagen bedre oplyst fra anklagerens side, siger Eddie Omar Rosenberg Khawaja, der pointerer, at han ikke repræsenterer eller har noget at gøre med Uber.

 For taxichauffør Martin Andersen, der kører for 4 X 35 betyder de ekstra måneders ventetid på en dom en endnu mere slunken tegnebog.

 - Jeg havde virkelig håber på en afgørelse i dag. Min indtjening er faldet på grund af Uber, siger han.

Enkeltkørende vognmand Carl Halkier pointerer, at der er stor vrede blandt kollegerne over Uber.

- Vi mister penge og kæmper for overlevelse og havde håbet på afklaring i dag. Jeg har lige droppet en planlagt ansættelse af en chauffør, fordi der er for lille indtjening på grund af Uber, siger han.