Gå til hovedindhold

Forskere frikender farlige partikler i lufthavnen

Forskere frikender farlige partikler i lufthavnen

Et stort forskningsprojekt konkluderer nu, at man ikke kan påvise, at ultrafine partikler i forbindelse med udendørs arbejde i Københavns Lufthavn giver medarbejdere en øget risiko for at få en række sygdomme. Men kampen mod renere luft stopper ikke her, lyder det fra flere parter i lufthavnen.

Der er ikke en øget risiko for at udvikle hjertekarsygdomme eller kroniske luftvejslidelser, hvis man arbejder udendørs i Københavns Lufthavn i forhold til at arbejde på øvrige arbejdspladser i Københavnsområdet. Det viser et nyt stort forskningspr

Udendørs-arbejdere i Københavns Lufthavn (CPH) har ikke større risiko for at få hjertekarsygdomme, KOL eller astma end medarbejdere på de øvrige arbejdspladser i Københavnsområdet. 

Det fastslår et netop afsluttet stort forskningsprojekt fra Arbejds- og Miljømedicinsk Afdeling, Bispebjerg Hospital, og Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet.

Det vækker glæde hos CPH, der har det overordnede ansvar for luftforureningen i Københavns Lufthavn. 

- Vi er naturligvis glade for, at undersøgelsen har fundet frem til, at der ikke er en øget risiko for de nævnte sygdomme for de ansatte her i lufthavnen, siger Kristian Durhuus, driftsdirektør i Københavns Lufthavn. Han understreger samtidig, at undersøgelsens resultat ikke får lufthavnen til at slække på arbejdet i kampen for renere luft. 

- Vi fortsætter luftkvalitetsprogrammet. Det betyder blandt andet, at vi arbejder med at indføre "grønt grej" i takt med, at der bliver ny teknologi til rådighed. Vi har også fokus på at minimere tomgangskørsel - både for køretøjer og flymotorer, siger Kristian Durhuus.

Masser af muligheder for forbedringer

Projektets formål var at undersøge, om der var en øget risiko for en række sygdomme, hvis man arbejder i områder med ultrafine partikler, som på forpladserne i Københavns Lufthavn, i forhold til hvis man arbejder andre steder.

Forskningsprojektet startede tilbage i 2011, og 69.175 mandlige medlemmer af 3F og Vagt- og Sikkerhedsfunktionærernes Fagforening (VSL) har deltaget i undersøgelsen. Københavns Lufthavn er den første i verden, der har deltaget i en sådan undersøgelse. 

I sin tid var det 3F Kastrup, der tog initiativ til luftkvalitetsprogrammet i Københavns Lufthavn, og lokalafdelingen har i en årrække arbejdet med at begrænse forureningen for 3F'ere i Københavns Lufthavn sammen med øvrige fagforeninger, Arbejdstilsynet og lufthavnen selv. Faglig sekretær i 3F Kastrup, Lars Brogaard, er positivt overrasket over konklusionen på forskningsprojektet. 

- Undersøgelsens resultat er positivt. Ingen havde jo ønsket det, som mange frygtede, siger Lars Brogaard. 

- Resultatet er dog ikke en frikendelse for et forurenet luftmiljø. Der er stadig masser af plads og mulighed for forbedringer, siger han og kvitterer samtidig for CPH's udmelding om at fortsætte luftkvalitetsprogrammet. Han opfordrer andre involverede firmaer i lufthavnen til at have samme tilgang. 

Gryden skal holdes i kog

Hos SAS Ground Handling (SGH) er de enige med Lars Brogaard. SGH er tilfredse med konklusionen på undersøgelsen, men arbejdet stopper ikke her. 

Det siger pressechef hos SAS Danmark Mariam Skovfoged: 

- Vi har de sidste ni år deltaget aktivt i arbejdet med at forbedre luftkvaliteten og investeret i udstyr, der forbedrer luftkvaliteten, og det vil vi blive ved med. SGH og andre aktører skal holde ”gryden i kog” og sørge for, at vi kun bruger ”grønt grej”, når vi handler med fly. Samtidig skal vi hele tiden søge at finde bedre løsninger på at forbedre luftkvaliteten. 

Forskerne ønskede også i projektet at klarlægge risikoen for lunge- og blærekræft for udendørs arbejdere i lufthavnen. Det var dog ikke muligt som følge af få sygdomstilfælde. 

Chauffør: Jeg er ikke imponeret

56-årige Søren Søbæk Nielsen er arbejdsmiljørepræsentant hos Danish Refuelling Services I/S. Han er 3F'er og har arbejdet som chauffør i Københavns Lufthavn siden 2002. Her sørger han for at fylde benzin på flyene. 

- Mit arbejdsområde er ved motorerne, som afgiver tyk, gul røg. Mine kolleger og jeg er meget eksponeret for udstødningsgasser, benzindampe og farlige partikler, siger Søren Søbæk Nielsen. 

- Jeg er glad for de målinger, der ligger. Hvis man kan regne med dem. Der er ikke lavet tests eller sat forureningsmålere op ved os chauffører. Det undrer mig, og derfor er jeg forvirret over resultatet. Jeg er ikke imponeret, siger han.  

Charlotte Brauer fra Arbejds- og Miljømedicinsk Afdeling på Bispebjerg Hospital er én af forskerne bag projektet. Hun oplyser, at Søren Søbæk Nielsen og hans kolleger er regnet med i undersøgelsen.