Timeløn helt ned til 74 kroner i stor sag om løndumping på Københavns metrobyggeri.
Knap er arbejdet på Københavns nye Metro til 21 milliarder kroner startet, før den første sag om underbetalt arbejdskraft dukker op.
Tre italienske firmaer har i et halvt år arbejdet uden dansk overenskomst. Lønnen for de udenlandske ansatte på det offentlige prestigebyggeri har i flere tilfælde været halvdelen af, hvad danske betonarbejdere tjener, vurderer fagforeningen 3F.
- Vi har set deres kontrakter og lønsedler og kan se, at de har fået for lidt i løn. Nogle har fået 74 kroner i timen, siger faglig sekretær i 3F Bygge, Jord og Miljø i København Jesper Weihe.
Desuden har de ansatte ikke fået pension fra november sidste år til april i år.
Bygherre går ind i sagen
Ifølge kontrakten med den italienske hovedentreprenør, Copenhagen Metro Team, skal alle ansatte - også udenlandske arbejdere - have løn efter danske forhold.
3F har derfor krævet, at italienske Trevi efterbetaler løn og pension til de ansatte. Ledelsen i Trevi-koncernen har accepteret at forhandle med 3F for to af de tre datterselskaber. Men HR-chef i Trevi Gitte Barfoed afviser, at de ansatte i datterselskabet Soilmec skal have dansk overenskomst.
- Det er ikke relevant for 3F. For de medarbejdere er her i nogle få uger og tager så af sted igen, siger Gitte Barfoed.
Erkender fejl
Kritikken fra 3F får nu det offentligt ejede Metroselskab til at gå ind i sagen.
- Vi har bedt CMT (hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team, red.) undersøge 3F's henvendelse vedrørende Soilmec, og såfremt kontraktens forpligtelser ikke bliver overholdt sørge for, at dette bringes i orden, svarer teknisk direktør i Metroselskabet, Erik Skotting, i en mail.
Trevis HR-chef erkender, at det er en fejl, at Trevi ikke har indgået dansk overenskomst fra starten.
- De kender ikke så meget til arbejdsforholdene i Danmark. De burde have indgået overenskomst, men det har de ikke gjort, siger Gitte Barfoed.