Tre metrovirksomheder topper listen over de firmaer, hvor Arbejdstilsynet finder flest alvorlige svigt i sikkerheden.
Byggeriet af en ny metro i København er Danmarks farligste arbejdsplads.
Både Metroselskabet og hoveentreprenøren Copenhagen Metro Team (CMT) har i lang tid lovet, at sikkerheden for de ansatte skulle forbedres, men det står fortsat slemt til.
Arbejdstilsynet har for Fagbladet 3F udarbejdet en liste over de såkaldte strakspåbud, der er uddelt i 2013. Tilsynet giver et strakspåbud, hvis der er tale om alvorlige problemer med sikkerheden, som kræver øjeblikkelig handling.
Den virksomhed i Danmark, som i 2013 fik flest strakspåbud, er Seli. Nummer to er CMT og nummer tre er Trevi. Alle tre firmaet arbejder udelukkende på byggeriet af den ny metro. Seli står for at bore tunnellen, mens Trevi støber væggene i de 17 stationsskakter.
CMT er hovedentreprenøren, der har det samlede ansvar for byggeriet.
Følget det tæt
CMT består af tre italienske virksomheder, som har skabt travlhed hos Arbejdstilsynet.
Ifølge Centerchef Jan Møller Mikkelsen er der behov for at være på mærkerne for at sikre sig, at loven om arbejdsmiljø bliver overholdt.
- Metrobyggeriet har udfordringer i forhold til arbejdsmiljø og sikkerhed. Vi følger det meget tæt og bliver ved det, så længe vi konstaterer overtrædelser af loven på byggepladserne. Der er noget at komme efter, når vi kommer på besøg, og vi bliver ved at konstatere problemer, siger Jan Møller Mikkelsen.
Ikke tilfredsstillende
CMT har ikke mulighed for at udtale sig om sagen på nuværende tidspunkt. Selskabet henviser i stedet til Metroselskabet. Herfra lyder det i en skriftlig kommentar fra teknisk direktør Erik Skotting:
- Det er nogle store tal, som ikke er tilfredsstillende for os som bygherre. Vores fokus er, at sikkerheden på byggepladserne skal være i orden.
Han henviser til, at der netop er iværksat en stor plan, der skal nedbringe antallet af ulykker. Denne plan skulle også gerne give færre alvorlige påtaler fra Arbejdstilsynet.