Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
TEMA
Metro
TEMA
Metro

Stigning i arbejdsulykker på metroen. Ekspert kalder for det for manglende prioritering af sikkerhed.

Det har været masser af sløseri med sikkerheden på metroen. Antallet af arbejdsulykker er også meget højt.

Byggeriet af en ny metro København er en farlig arbejdsplads. Antallet af arbejdsulykker stiger og ligger nu langt over gennemsnittet i Danmark.

Det viser tal, som Fagbladet 3F har fået udleveret af Metroselskabet.

Tidligere på året var meldingen ellers, at Metroselskabet ville skærpe tilsynet for at forbedre sikkerheden. Men indsatsen har indtil nu slået fejl. Antallet af ulykker fortsætter med at stige.

2013 havde i årets første 11 måneder 65 arbejdsulykker. Tallet for december er endnu ikke opgjort. Det svarer til, at der er i 2013 skete 32,2 ulykker for hver million arbejdstimer. Gennemsnittet set over hele landet er 21,8.

Dermed skete der i 2013 48 procent flere ulykker på metroen end på en gennemsnitlig byggeplads.

Kritik fra ekspert

Kirsten Jørgensen, lektor ved DTU Management, er ekspert i byggeprocesser. Hun siger, at mange ulykker er udtryk for, at sikkerheden ikke bliver taget alvorligt.

- Mange arbejdsulykker skyldes en manglende prioritering af sikkerhed og koordinering. Det lyder som om, at arbejdet ikke er koordineret godt nok.

Kan det hænge samme med, at metroen bare er en farlig arbejdsplads?

- Nej, det kan ikke bruges som undskyldning. Mange arbejdspladser kan som udgangspunkt være farlige, uden der sker ulykker. Det er fordi, der ikke tages de forholdsregler, der er nødvendige, siger hun.

Ifølge eksperten burde et stort byggeri faktisk have færre ulykker end gennemsnittet. Det har man set på andre store byggerier.

Manglende træning

Trods de dystre tal holder Metroselskabet fast i en målsætning om, at der ikke må ske flere ulykker på metroen end på andre byggepladser.

- Vi skal ned på landsgennemsnittet - og også gerne længere ned, siger arbejdsmiljøchef Susanne Brendstrup.

Er det overhovedet realistisk, når man ser, hvordan det er gået indtil videre?

- Ja, det er det helt sikkert.

Hun siger, at de mange ulykker blandt andet hænger sammen med, at medarbejderne på byggepladser ikke har fået den rette oplæring.

- Nogle af de ulykker, vi har haft, har handlet om manglende træning. Der har været nogle områder, hvor medarbejdere ikke er blevet trænet godt nok i det arbejde, de skal lave, siger hun.