Arbejdet skal imidlertid ske på dansk overenskomst - og forhåbentlig med masser af også dansk arbejdskraft, siger 3F.
Det bliver en italiensk koncern, der skal bygge den kommende metrostrækning i København de kommende otte år.
Men det udelukker ifølge 3F ikke, at der skal bruges masser af dansk arbejdskraft, og at der også laves aftaler om oprettelse af en række praktikpladser til byggelærlinge.
Der var til det sidste kamp mellem tre konsortier, hvoraf de store danske entreprenører MT Højgaard og Pihl var med i det ene. Det blev imidlertid italienske Salini, der løb med sejren. Det skete efter et forhandlingsforløb, hvor det lykkedes at forhandle omkring fire milliarder kroner af prisen, oplyser Metroselskabets direktør Henrik Plougmann Olsen.
Den samlede anlægsudgift er alligevel endt med 21,3 milliarder kroner. Cirka tre milliarder kroner højere end forventet.
Særlig metro-overenskomst
Arbejdet med at bygge de 17 nye stationer og de to gange 15 kilometer tunnel skal ske på vilkår, der ikke er ringere end de kollektive overenskomster. Det har bygherren sikret sig i udbudsmaterialet.
Reglerne gælder også for underentreprenører. Samtidig har bygherren sikret sig ret til at få løn- og ansættelsesvilkår dokumenteret.
Det forventes, at det italienske konsortium melder sig ind i Dansk Byggeri. Dansk Byggeri har allerede inviteret byggeforbundene til forhandling om en særlig overenskomst, der skræddersyes til metrobyggeriet. Ifølge forhandlingssekretær i Byggegruppen i 3F Ole Christensen vil et af ønskerne være at sikre gode indkvarteringsforhold for de mange udenlandske arbejdere.
Hvis det italienske konsortium ikke melder sig ind i en dansk arbejdsgiverorganisation, vil det blive mødt med krav om tiltrædelsesoverenskomst.
Brug for dansk arbejdskraft
Ole Christensen ønsker Salini til lykke med sejren, og ser frem til samarbejdet. Han mener ikke nødvendigvis, at der vil blive anvendt mindre dansk arbejdskraft ved, at konsortiet med dansk deltagelse ikke vandt.
- Jeg både håber og tror, at der i væsentlig omfang bliver brug for kvalificeret dansk arbejdskraft enten direkte ansat eller i form af underentreprenører, siger han.
Kontrakten med Salini underskrives først, når Metroselskabets ejere - staten og Københavns og Frederiksberg kommuner - er enige.