Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
TEMA
Metro
TEMA
Metro

Trevi har sendt Arbejdstilsynet på overarbejde. Det italienske metrofirma har rekord i påtaler for 2012.

Farlig arbejdsplatform. Støj over grænseværdier. Rodede byggepladser og farlige situationer ved svejsning.

Det italienske byggefirma Trevi, som arbejder på metroen i København, er den virksomhed i Danmark, der har størst problemer med at leve op til reglerne for sikkerhed på arbejdspladser.

Det viser en opgørelse fra Arbejdstilsynet.

Trevi topper listen over strakspåbud udstedt af Arbejdstilsynet i 2012. 36 gange stødte tilsynet på så alvorlige problemer på byggepladserne i København, at Trevi fik besked på hurtigst muligt at rette op.

Trevi står for det lodrette borearbejde i forbindelse med byggeriet af den nye metro. Virksomheden begyndte deres arbejde i slutningen af 2011 og forventes at være i gang i tre år.

Værste i 33 år

Dan Jensen er fællestillidsrepræsentant hos Trevi. Han genkender billedet af, at det italienske firma har haft meget svært ved at leve op til danske normer for sikkerhed.

- I løbet af mine 33 år i byggebranchen har jeg aldrig oplevet så dårlige sikkerhedsforhold, som da jeg startede på metrobyggeriet. Stemningen var stresset, og vi følte ikke, at vi blev hørt, siger Dan Jensen.

Han føler dog, at det nu går den rigtige vej.

- Det var ikke for at skabe problemer for virksomheden, når vi pegede på noget, der var galt. Det var for at hjælpe, så sikkerheden blev bedre. Men vi har kæmpet for at ændre på det, og min klare oplevelse er, at der i dag er mindre stress og mere fokus på sikkerhedsforholdene hos Trevi, siger han.

Går fremad

Trevi ønsker ikke selv at kommentere opgørelsen. Firmaet henviser i stedet til Copenhagen Metro Team (CMT), som er hovedentreprenør på metroen.

Herfra lyder det, at metrobyggeriet er en kompliceret størrelse. Trevi arbejder på 11 forskellige byggepladser, hvor der skal tages hensyn til geologi, byggepladsens størrelse og form samt pladsens omgivelser.

Kommunikationschef hos CMT, Jens Mucnh, siger også, at Trevi er begyndt at få færre strakspåbud.

- Trevi har indtil videre i år kun modtaget tre påbud. Så vi konkluderer i CMT, at Trevi faktisk nærmer sig et optimalt arbejdsmiljø, og at vi naturligvis tager arbejdsmiljøet meget alvorligt, siger Jens Munch.