Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Både brugerne, fagforeningen og en række vognmænd er voldsomt kritiske overfor flextrafik.

Der er drøje hug fra brugerne til flextrafik på Trustpilot: Kun én stjerne ud af fem mulige.
Foto: Joachim Rode

Der er drøje hug til flextrafik fra brugernes på Trustpilot, hvor 87 procent af dem giver flextrafik bundkarakteren én stjerne ud af fem mulige. 

Vognmænd og 3F Transport kritiserer også især trafikselskaberne for at acceptere alt for lave bud på flexkørsel.

Flextrafik er en anden form for kollektiv trafik for blandt andet børn, syge og ældre borgere, der ikke kan bruge den almindelige kollektive trafik.

Det er trafikselskaberne Fynbus, Midttrafik, Movia, NT, Nordjyllands Trafikselskab og Sydtrafik, der står for flexkørslen for kommuner og regioner. Trafikselskaberne er selvstændige selskaber, men er samtidig ejet af kommuner og regioner.

Fagbladet 3F har talt med en af de kritiske vognmænd. Han tør ikke stå frem med navn af frygt for ikke at få kørsel hos trafikselskaberne.

- Trafikselskaberne vælger altid de laveste bud fra vognmænd, når de udbyder kørsel. Men hyren er så lav, at jeg ikke kan få forretningen til at hænge sammen med udgifter til løn, diesel, leasing, forsikring og andre udgifter. Politikerne skal gribe ind, siger han og fortsætter:

- Masser af vognmænd har problemer. Trafikselskaberne lukker alt for mange vognmænd ind til alt for lave priser for at spare penge. Vognmænd, der bliver selvstændige til en højere pris, får færre ture, siger vognmanden, der er tæt på at lukke, fordi forretningen ikke løber rundt.

LÆS OGSÅ: FLEXCHAUFFØR TRYGLER OM HJÆLP

3F: Brug for stort serviceeftersyn 

Det er politikerne, som sætter rammerne, der i sidste ende har ansvaret for, at branchen er ved at køre i sænk, pointerer forhandlingssekretær i 3F Transport Jørn Hedengran, der har bedt om og arbejdet på løsninger i årevis.

- Chaufførerne er ofte nødt til at køre alt for mange timer og ender med en lav løn, de ikke kan leve af. Trafikselskaberne sparer penge på deres udbud og fralægger sig ansvaret. Det får vognmændene, der ikke kan ikke få det til at hænge sammen. Ude i bilerne lider borgerne og chaufførerne under de dårlige forhold. Flexsystemet har spillet fallit, understreger han.

Han efterlyser et komplet serviceeftersyn af flextrafik-området.

- Trafikken skal styres på en anden måde og laves om til et system, man kan leve af som chauffør og vognmand og som har fokus på menneskeværd og respekt over for brugerne, der fortjener en anstændig ydelse, siger han og fortsætter:

- Dansk Handicapråd, arbejdsgiverorganisationerne, styrelser, ministerier, patientorganisationer, fagforbund og trafikselskaber skal sætte sig sammen og udtænke et system, der fungerer. Det er på høje tid, siger Jørn Hedengran.

Afviser kritik

Fagbladet 3F har forelagt kritikken for de fem trafikselskaber. To har svaret: NT, Nordjyllands Trafikselskab og Midttrafik, der i et mailsvar afviser kritikken.

Kontrakt- & IT-chef Erik Frederiksen i NT skriver, at det selvfølgelig er vigtigt for NT, at chaufførerne i flextrafikken får en løn, der lever op til de repræsentative overenskomster på området.

- Det er også derfor, at NT har indskrevet arbejdsklausuler i vores udbud. NT mener dog ikke, at vi accepterer urealistiske lave bud, hvor vognmændene ikke har mulighed for at overholde gældende regler på området, skriver han og henviser til NT’s udbud.

Driftskoordinator for Flextrafik i Midttrafik Torben B. Mortensen skriver blandt andet, at hvis Midttrafik modtager et unormalt lavt tilbud i udbud af Flextrafik, sendes tilbuddet til Færdselsstyrelsen, der også udsteder tilladelser til vognmændene.

- Styrelsen kan herefter kontrollere, om det unormalt lave bud skyldes, at vognmanden ikke overholder sine vilkår for tilladelsen. I så fald mister vognmanden sin tilladelse, og kan ikke indgå kontrakt med Midttrafik, skriver han og oplyser, at Midttrafik endvidere har en formular på sin hjemmeside, hvor alle frit kan indmelde mistanke om brud på kravene til løn- og arbejdsvilkår.

Movia, som er det trafikselskab, som Karina Wests vognmand kører for, har endnu ikke svaret.