Gå til hovedindhold

Metroarbejdere presses til at svigte sikkerheden

Sikkerhedsproblemerne på metroen fortsætter, siger både tillidsmænd og fagforening.
FOTO: Arkivfoto: Joachim Rode
TEMA
Metro

Metroarbejdere presses til at svigte sikkerheden

Metroens Cityring i København er så småt ved at nærme sig slutfasen. Ifølge flere kilder tæt på byggeriet er de udenlandske arbejdere så bange for at blive fyret, at de ikke tør sige fra over for farlige opgaver.

Udover at være det største anlægsprojekt i hovedstaden siden Christian den 4.’s tid har den nye Cityring også gjort sig bemærket ved at have usædvanligt mange problemer med sikkerheden.

Siden byggeriets opstart i 2011 til 2016 har der været 474 ulykker på byggeriet. På trods af et fald i antallet af ulykker i 2016 frygter metroarbejdernes fagforening, 3F BJMF, at det nu går den gale vej igen.

- Vi hører fra vores medlemmer, at der er et større pres på dem her i slutfasen, fordi de skal være færdige til deadline. Det pres går ud over arbejdsmiljøet, fordi der er mindre tid til at sikre, at tingene er i orden, siger Silas Grage, faglig sekretær i byggegruppen hos Bygge-, Jord- og Miljøarbejdernes Fagforening under 3F (BJMF).

Ifølge Freddy Ridderhaugen, ansvarlig for arbejdsmiljø og sikkerhed i BJMF, er det et generelt problem i byggebranchen, at der slækkes på sikkerheden i slutfasen. Men nogle steder er værre end andre.

- Jeg oplever, at det er ekstraordinært i metroen. Vi har for nyligt set billeder af en medarbejder, som blev jaget højt op uden sikring. Det er grimt at se på, lyder det.

Kæmper for genansættelse

Ifølge BJMF er det frygten for at miste jobbet, der gør, at arbejderne ikke siger nej til de farlige opgaver. De fleste udenlandske arbejdere håber på at blive ansat på nye byggeprojekter efterfølgende og forsøger derfor at være så medgørlige som muligt.

- Folk vil gerne vise sig fra deres bedste og mest effektive side for at forbedre chancerne for en genansættelse. Det betyder, at de er mindre villige til at sige fra og mere villige til at gå på kompromis med sikkerheden, siger Silas Grage.

En tillidsmand på metrobyggeriet - Robert-Victor Marinescu fra Rumænien - bekræfter problemerne.

- Alle er bange for at blive fyret. Derfor gør man det, man bliver bedt om - også selvom det er farligt. Der er et pres fra lederne, som ikke lægger skjul på, at de kan fyre dig, hvis du ikke gør dit og dat. Firmaerne har travlt og vil gerne være hurtigt færdige med arbejdet, siger han.

Fotoet er taget i marts 2017 på den nye metrolinje mod Sydhavnen. En arbejder er klatret cirka otte meter op af en væg med armering uden påkrævet sikring.
Fotoet er taget i marts 2017 på den nye metrolinje mod Sydhavnen. En arbejder er klatret cirka otte meter op af en væg med armering uden påkrævet sikring. FOTO: Privatfoto

Fotoet er taget i marts i år på en af byggepladserne på Cityringen. Ifølge en arbejdsmiljørepræsentant, som ønsker at være anonym, står sjakbajsen i den gule jakke på gulvet og ser på en arbejder, som iført gummistøvler og uden sikring er kravlet cirka otte meter op ad en væg med armeringsjern.

Italiensk psykolog: Det er psykisk terror

Laura Francioli, en italiensk psykolog bosat i Danmark med speciale i stress på jobbet, har talt med cirka 40 af metroarbejderne om deres arbejdsforhold.

Ifølge hende bliver arbejderne udsat for psykologisk terror, fordi de eksempelvis får at vide, at der om kort tid vil blive fyret 10 medarbejdere. I perioden op til fyringerne føler de sig konstant overvåget og vurderet af ledelsen.

- Når du lever under sådan et pres, så laver du flere fejl. Det er en kendt psykologisk mekanisme. Du kender det sikkert selv. Hvis du er presset eller stresset på arbejdet, så kommer du pludselig til at sende en mail til en forkert person. For metroarbejderne kan det få fatale konsekvenser, at de er ufokuserede, siger hun.

Den italienske psykolog Laura Francioli har talt med flere metroarbejdere om deres arbejdsforhold.
Den italienske psykolog Laura Francioli har talt med flere metroarbejdere om deres arbejdsforhold.

Ifølge psykologen føler arbejderne, at de altid skal have “ja-hatten” på og vise, at de kan gøre hvad som helst på den halve tid.

- De skal være “yes-men” på jobbet. Det betyder, at de siger ja til en opgave, selvom de ikke har det rette sikkerhedsudstyr eller den rette træning til det, lyder det.

CMT: Vi slår hårdt ned

Copenhagen Metro Team, som er projektets hovedentreprenør, har godt hørt om problemet fra fagforeningen.

Ifølge underdirektør Sigurd Nissen-Petersen er der i samarbejde med 3F etableret et godt system med tillidsvalgte på pladserne, som folkene også kan gå til, hvis de oplever usikre situationer. Samtidig er der også en sikkerhedsorganisation på alle pladser med valgte repræsentanter for arbejderne og ledelsen.

- Det skal være folkenes garanti for, at problemer og ubehagelige situationer bliver adresseret. I den udstrækning vi hører om problemerne, slår vi hårdt ned på dem, lyder det.

Han mener ikke, at der i denne fase af byggeriet er et større problem med hverken tidspres eller sikkerhed end tidligere.

- Vi har igennem de seneste tre år haft rigtig meget pres på. Vi har mange travle faser, hvor vi arbejder dag og nat for at nå vores tidsfrister.

- Jeg kan se på tallene, at ulykkesfrekvensen på projektet er faldende på trods af heftig aktivitet på pladserne. I 2016 lå ulykkesfrekvensen under landsgennemsnittet, og den er også faldende i år. Det er det, vi først og fremmest forholder os til - at det går i den rigtige retning med vores arbejdsmiljø, siger Sigurd Nissen-Petersen