Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Tunnelarbejdet mellem Rødbyhavn og Puttgarden er imponerende på godt og ondt.

Fehmern-byggeriet ved Rødbyhavn tiltrækker tusindvis af arbejdere fra hele Europa.
Claus Bech/Ritzau Scanpix

Femern Bælt-forbindelsen, den nye tunnel mellem Lolland og Tyskland, er danmarkshistoriens uden sidestykke største anlægsprojekt. Arbejdet er i fuld gang og er et fascinerende ingeniørprojekt.

Men byggeriet er også på flere måder en udfordring for de danske løn- og arbejdsvilkår.

Her er fem fakta om kæmpebyggeriet.

Verdens længste sænketunnel

Tunnelen er 18 kilometer lang og bliver verdens længste sænketunnel. Den har et budget på 55 milliarder kroner, som er lånefinansieret og brugerbetalt, ligesom med Storebælt- og Øresundsforbindelserne.

Omkring 1.200 arbejdere fra hele Europa er med på byggeriet.

Byggeriet begyndte i 2020. Tunnelen skal efter planen stå klar i 2029.

Hurtigt til Hamborg

Tunnelen gør det meget hurtigere for lastbiler og ferieglade skandinaver at drøne sydpå – ligesom tyskerne kan forkorte rejsetiden nordpå.

Når tunnelen står færdig, vil du for eksempel kunne køre i tog fra København til Hamborg på 2,5 time. Det er næsten en halvering i forhold til i dag.

Isoleret i skurby

Omkring 1.500 primært polske arbejdere bor i en såkaldt “tunnelby”, FLC Village, klos op ad byggepladsen.

Her er de isoleret for omverdenen bag hegn, overvåget af kameraer. De kan kun komme ind med et sikkerhedskort og kan ikke få gæster udefra eller hænge billeder op på væggene.

Læs mere her.

Lønsnyd for millioner

I over et år arbejdede flere hundrede ansatte på byggeriet af Femern-forbindelsen uden at få den betaling for overarbejde, som de har krav på. Det koster nu firmaet MSE Entreprise en bod på 5,6 millioner kroner for brud på overenskomsten.

Ifølge 3F Lolland er der flere sager om underbetaling på vej.

28 dage på job i træk

I 2020 blåstemplede Arbejdstilsynet, at ansatte på byggeriet kunne arbejde helt op til 28 dage i træk uden fridage.

Det var en tilladelse, som senere blev trukket tilbage, efter at sagen kom op på beskæftigelsesministerens bord.