Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Fra at være i konflikt med loven i 72 lande, byer og delstater verden over i februar i år, er Uber nu i konflikt med loven 86 steder, viser ny opgørelse. Se verdenskortet her.

Kørselstjenesten Uber er i konflikt med loven i 86 lande fordelt på 48 kørselsforbud, 22 bødesager og 16 retssager.

Det viser en optælling Fagbladet 3F har lavet over i hvilke lande, byer og delstater verden over, hvor Uber har fået bøder, kørselsforbud, eller hvor der verserer eller er retssager på vej.

Dermed er antallet af steder, hvor Uber har myndighederne på nakken, vokset siden februar i år, hvor en lignende optælling udpegede 72 steder i verden.

I Norden har Sverige, Norge og Finland ligesom Danmark erklæret Ubers forretningsmodel krig.

I juli kendte Københavns Byret Uber-chaufførers kørsel for ulovlig og idømte seks Uber-chauffører bøder fra 2.000 til 6.000 kroner for overtrædelse af taxiloven og taxibekendtgørelsen.

Alligevel kører Uber videre i København som om intet var hændt.



Danmark står ikke aleneFagbladet 3F har lavet opgørelsen over Ubers sager på baggrund af en rapport fra ITF, Internationalt Transportarbejder Forbund, London.

Mac Urata, forhandlingssekretær i ITF, anklager Uber for at fjerne reelle arbejdspladser i taxibranchen og underminere grundlæggende arbejdstagerrettigheder og ser fællestræk i Ubers metoder verden over.

- Platforme som Uber underminerer jobsikkerhed og levedygtighed i de traditionelle, regulerede taxi-brancher. Vi ser mange rapporter, hvor det tyder på, at Uber-chaufførerne ikke tjener en mindsteløn, og i nogle tilfælde ingen penge tjener på nogle af deres vagter, siger han.

ITF: Protester mod Uber virkerDe ustabile indkomster tvinger Uber-chaufførerne til at arbejde mange timer for at tjene nok penge til bare at dække billån og benzin, påpeger han.

Han er stærkt kritisk over for Ubers klassificering af chaufførerne som "partnere".

- Uber hævder, at de ikke er arbejdsgiver, og så er chaufføren ikke beskyttet i form af adgang til sygedagpenge, sygesikring og pension, siger han.

ITF's undersøgelser peger på, at der kan være forskellige årsager til myndighedernes afvisning af Uber.

- Årsagerne varierer fra by til by og land til land, men er ofte baseret på beviser for, at Uber ikke overholder de love og regler, der regulerer taxi-branchen. I nogle lande er modstanden mod Uber et resultat af pres og protester fra taxachauffører, siger Mac Urata.