Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
TEMA
Metro
TEMA
Metro

Selvom metrobyggeriet koster 21 milliarder danske skattekroner, er der ikke mange danske job på det offentlige projekt.

21 milliarder kroner koster den nye metro i København. Selv om det er offentligt byggeri, har metroen været ramt af skandaler om social dumping og livsfarlige arbejdsforhold.

Vi skal hyre arbejdskraften lokalt i Danmark. Sådan det lød det fra den italienske hovedentreprenør Copenhagen Metro Team (CMT) i april 2011, efter de havde vundet ordren på metrobyggeriet. Men i dag det er begrænset med danske byggefolk på byggeriet.

Omtrent 90 procent af de 1.200 byggejob er gået til udenlandsk arbejdskraft fra blandet andet Polen, Rumænien og Portugal. Det vurderer 3F Bygge-, Jord- og Miljø i København.

Samtidig viser en opgørelse fra CMT over underleverandører på metroen, at samtlige ordrer på betonarbejdet er gået til udenlandske virksomheder.

Ifølge to eksperter er økonomien på metroen presset. Det italienske konsortium CMT vandt ordren med et bud 700 millioner kroner billigere end nærmeste konkurrent.

- Hvis de kan byde en pris der er så meget lavere, har de jo indregnet nogle arbejdsomkostninger som er baseret på udenlandsk arbejdskraft til en lavere timeløn. Det følger af, at de har kommet med en markant billigere pris, siger Sten Bonke, lektor ved Danmarks Teknologiske Universitet.

Rekord i dårlig sikkerhed

De udenlandske entreprenører har rekord i dårligt arbejdsmiljø, og der har været 25 procent flere arbejdsulykker end normalt i byggebranchen. Samtidig er der dobbelt så mange sager om social dumping på metroen end normalt.

- Budgettet var for stramt, og derfor ser vi flere problematiske sager, forklarer Sten Bonke.

Lene Faber, lektor ved Aalborg Universitet, har selv har en fortid som leder i byggebranchen. Hun er ikke overrasket over de mange skandaler på metroen.

- CMT og flere af de store selskaber, der laver metroer i hele Europa, dumper priserne. De har en anden holdning til tingene. De tænker, hvordan de kan gradbøje reglerne, fordi de ikke kan se noget fornuftigt i at gøre det på den måde, som vi gør det på i Danmark, forklarer Lene Faber.

Afviser kritik

Hverken den danske bygherre Metroselskabet eller den italienske hovedentreprenør CMT ønsker at svare på kritikken i et interview.

I en mail afviser CMT, at kontrakten er presset. CMT svarer ikke på, hvorfor de ikke har fulgt deres løfte om hyre lokal arbejdskraft. De påpeger, at alle firmaer skal skrive under på dansk overenskomst.

- Vi har valgt de firmaer, der bedst opfylder de påkrævede tekniske og økonomiske standarder, skriver Elisabetta Mindopi, PR-koordinator i CMT

HR-chef i Metroselskabet Peder Mandrup Knudsen oplyser ligeledes i en mail, at alle virksomheder skal være omfattet af dansk overenskomst.

- Cityringen er et megaprojekt med stor international bevågenhed. Projektet vil derfor hele tiden tiltrække og beskæftige en bred vifte af nationaliteter, heriblandt også danskere, skriver HR-chefen.

Han afviser, at økonomien er presset, og at det skulle skabe større risiko for dårlig løn og arbejdsvilkår.

- Det er vi ikke enige i. Vi stiller meget klare krav til, at medarbejderne på byggepladserne skal have ordentlige løn- og ansættelsesforhold. Og at arbejdsmiljøet skal være i orden – uanset nationalitet og arbejdsgiver, skriver Peder Mandrup Knudsen.