Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Fagbevægelsen må væbne sig med lidt mere tålmodighed, før det bliver afgjort, om en konflikt mod Ryanair i København vil være lovlig. Fagbladet 3F var med til maratonmøde, da sagen om Ryanair for alvor skulle prøves i Arbejdsretten.

Mandag gennemførtes den endelige behandling i Arbejdsretten i København af, om fagbevægelsen må indlede en sympatikonflikt mod flyselskabet Ryanair, som i marts åbnede i Københavns Lufthavn. Det lykkedes dog ikke at nå frem til en afgørelse.

Endelig kom dagen, som måske skulle afgøre, om arbejderne i Københavns Lufthavn må undlade at laste kufferter, tanke brændstof eller gøre rent på Ryanairs fly. Arbejdsretten på Skt. Annæ Plads i midten af København var godt fyldt op med fagforeningsfolk, journalister og andre interesserede, da den såkaldte hovedforhandling løb af stablen i går.

Og lad os straks hoppe til konklusionen: Der er ingen konklusion – endnu. Da klokken rundede midnat, og både advokater, dommere og tilhørere var godt klatøjede efter 10 timers næsten uafbrudt retsmøde, konkluderede højesteretsdommer Poul Dahl Jensen, at Arbejdsretten vil komme med en afgørelse ”så hurtigt som muligt”.

Der bliver gættet på, at det bliver i løbet af den næste uges tid, at den danske fagbevægelse kan få grønt, gult eller rødt lys til at gå i konflikt. Tidsnok til at en strejke – i givet fald - vil kunne træde i kræft nogenlunde samtidig med, at skolernes sommerferie starter.

Direkte på flyet

Inden da var et ganske langt retsmøde gået med i alt syv vidner: tre fra Ryanair og fire fra fagbevægelsen.

Et af Ryanairs hovedargumenter er, at irsk lov skal gælde for det danske personale, fordi flyene er indregistreret i Irland, og fordi der stort set ikke foregår noget arbejde på landjorden i København. Særligt ikke efter, at Ryanair-piloter for nylig har fået udleveret smarte iPads.

Til det formål havde Ryanair indforskrevet basekaptajn i København, Tonny Karlsson.

Hans rolle var lidt mærkelig, da han mest skulle fortælle, at hans job ikke er særlig betydningsfuldt: Besætningen møder direkte ind på flyet. Alle vigtige beslutninger bliver taget i Dublin, fortalte han fra vidneskranken.

Den person, som ifølge Ryanair bestemmer det hele fra den irske hovedstad, hedder Ray Conway. Han er chief pilot og har dagligt ansvar for 600 piloter og 73 basekaptajner. Han var troppet op i fuld uniform.

- Vi har en meget standardiseret proces. Ingen andre end mig udsteder dokumenter relateret til driften. Alle ledelsesmæssige beslutninger tages i Dublin, sagde Ray Conway fra vidneskranken.

LO og Flyvebranchens Personale Union havde til gengæld indkaldt to tidligere Ryanair-piloter. De kunne fortælle en noget anden version af, hvordan en typisk arbejdsdag ser ud på en Ryanair-base.

Særlig status

De to mest velklædte personer i Arbejdsretten var uden tvivl de to advokater: LO's Peter Nisbeth og Ryanairs Michael Møller Nielsen. Begge ulastelig klædt i jakkesæt, slips og skjorte. De havde også hovedparten af taletiden, da de brugte næsten fire timer på de afsluttende procedurer.

Peter Nisbeth brugte en del krudt på at skyde Ryanairs baseargumentation ned:

- Ryanair forsøger at reducere en base til et rent teknisk og administrativt begreb. Men medarbejderne står stand by og bosætter sig i nærheden. En hjemmebase har en særlig status i luftfart, og derfor giver det god mening at forhandle en lokal overenskomst, sagde Peter Nisbeth blandt andet i sin procedure.

Dernæst hev Michael Møller Nielsen de store juridiske skyts frem i forsøget på at overbevise de tre dommere om, at EU-domstolen bliver nødt til at gå ind i sagen. Det, kan man godt forstå, er i Ryanairs interesse. For hvis det bliver udfaldet af hovedforhandlingen, kan det komme til at tage lang tid, før bagageportører, check-in personale og sikkerhedsfolk i lufthavnen lovligt kan få lov til at forhindre Ryanair-fly i at lette fra den danske hovedstad.