Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Hver femte kommune dropper Ryaniar. Hvordan fungerer sådan en boykot? Er det symbolpolitik? Er det i strid med EU’s regler? Få svar her.

Embedsmænd og andre medarbejdere i mindst 19 kommuner flyver ikke med Ryanair. Det er status i kølvandet på, at det kontroversielle irske flyselskab er startet op i København.

Ingen kommuner er direkte gået ud og har forbudt deres ansatte at flyve med Ryanair. Det ville også være den sikre vej til at tabe en retssag mod flyselskabet. Det vil nemlig ifølge EU's regler være konkurrenceforvridende at sortliste enkelte virksomheder.

I stedet har nogle kommuner vedtaget klausuler, der stiller krav om, at deres medarbejdere kun må benytte transportydelser hos virksomheder, der lønner deres ansatte med vilkår, der svarer til dansk overenskomst.

SKI-aftale

En række kommuner er tilsluttet den såkaldte rammeaftale for flyrejser via SKI (Statens og Kommunernes Indkøbs Service). Det er en liste over 178 ruter via 13 flyselskaber, som offentligt ansatte skal bruge, hvis de er tilknyttet aftalen. For at komme på denne liste skal man overholde en række standarder om vilkår på arbejdsmarkedet, som blandt andet formuleret af FN-organisationen ILO. Ryanair står ikke på listen, der først skal fornys om fire år.

SKI vil ikke oplyse, hvilke kommuner er omfattet af aftalen. Men en række kommuner som Aalborg, København og Gladsaxe var allerede tilsluttet inden den offentlige polemik om Ryanair-boykot begyndte. Her har dele af pressen fremstillet det som om, at kommuner som disse har træffet en ny afgørelse på baggrund af Ryanairs opstart i København. Men det er ikke korrekt.

Sagsanlæg

Ryanair er kendt for at lægge sag an imod alt og alle, der kommer på tværs af selskabets forretningsmodel. Den første kommune som offentligt meldte ud, at den ville droppe Ryaniar, Albertslund, er da også blevet kontaktet af Ryanairs advokater.

Hvis det ender med en retssag, vil Ryanair så kunne vinde? Måske, lyder det fra Lic.jur (PhD) Peter Vesterdorff, en af de førende kapaciteter inden for EU-jura her i landet. Hans vurdering går på, at EU's bestemmelser om fri bevægelighed muligvis står over for ILO's konvention 94 om, at man skal give samme løn, som er kutyme i regionen (altså i Danmark på niveau med overenskomsten).

Symbolpolitik

Der er selvfølgelig en masse symbolpolitik i at undsige Ryanair. Embedsfolk i Københavns Kommune rejser måske en del udlandsrejser, men ellers flyver mange kommuner kun udenlands i begrænset omfang. Men Ryanair-sagen har så stor bevågenhed, at principielle udmeldinger også kan betyde meget.

Hvad så med de måske 60 kommuner, som enten afviser at putte Ryanair på den sorte liste, eller som ikke har taget stilling til en eventuel boykot? Det lyder måske af mange, men der er stor forskel på kommunernes størrelse - I landets fire største kommuner (der alle har takket nej til Ryanair) bor der således 1,3 mio. indbyggere. Jo mindre kommune, jo færre udlandsrejser og jo mindre praktisk betydning har det, om den har boykottet Ryanair.