Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

EU-kommissionen vil trække Danmark for EU-domstolen på grund af skrappe danske regler mod piratkørsel. Den danske regering står fast, og 3F kræver EU i arbejdstøjet for løsninger frem for retssager.

De danske regler mod ulovlig cabotagekørsel, også kaldet piratkørsel, er for skrappe og strider mod EU-reglerne. Det mener EU-Kommissionen, som nu har stævnet Danmark for EU-Domstolen.

EU varslede allerede i 2014, at en retssag var på vej mod Danmark, og nu er det altså alvor.

EU-kommissionen har tidligere tilkendegivet, at den mener, at de danske bøder er ude af proportion. Og at Danmarks regler er for skrappe, når det gælder de krav til dokumentation for transportens art, der skal kunne udleveres til politiet.

Den aktuelle stævning gælder dog alene spørgsmålet om, hvorvidt en cabotagetur kan bestå af flere læssesteder og flere lossesteder.

Regeringen står fast

Den danske fortolkning af reglerne betyder, at én cabotagekørsel kan bestå enten af flere læssesteder eller af flere lossesteder, men ikke af begge dele, hvilket er fastsat i dansk ret. Det er her, EU-kommissionen mener, Danmark ikke opfylder sine forpligtelser over for EU.

Fagbladet 3F har forsøgt at få en kommentar fra Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk (LA), men det er ikke muligt i dag, oplyser ministeriets pressechef Jan Thane.

Ifølge et notat fra ministeriet til Folketingets Europaudvalg og Transport- og Bygningsudvalget står regeringen dog fast på den hidtidige fortolkning af cabotage-reglerne:

”Regeringen fastholder, at den danske fortolkning af begrebet cabotagekørsel ikke er i strid med forordningen”, står der i notatet fra 16. december.

3F: Kommission skal tage sig sammen

Jan Villadsen, formand for 3F's Transportgruppe, går ud fra, at regeringen bliver ved med at stå fast på den danske fortolkning og kommer med en kraftig opfordring til EU-kommissionen om at tage sig sammen, så der kommer styr på reglerne.

- Så kan vi komme ud af tomrummet og videre med nye løsninger. Det er der brug for, så vi ikke bliver ved med at miste danske chaufførjob, siger Jan Villadsen.

Erik Østergaard, adm. direktør for vognmændene i DTL - Dansk Transport og Logistik, opfordrer også stærkt regeringen til at ikke vakle i troen på den danske fortolkning.

Det centrale spørgsmål om cabotage

Spørgsmålet om flere læssesteder og lossesteder er centralt i forhold til, hvor mange cabotageture en udenlandsk chauffør lovligt må køre i Danmark.

Hvis en udenlandsk transportvirksomhed udfører én cabotagekørsel i Danmark med enten flere læssesteder eller lossesteder, hvor der foretages mere end 3 cabotagekørsler, er der efter den danske regerings opfattelse tale om ulovlig cabotagekørsel.

Det fremgår af et regeringsnotat, at kommissionens definition af en cabotagekørsel giver mulighed for at udføre et stort antal kørsler og anse dette for at være én cabotagekørsel.

For eksempel hvis en chauffør kører fra læssestederne A, B og C til lossestederne X, Y og Z, vil kørslen reelt kunne indeholde ni ture. Disse ni ture vil kunne udføres som én cabotagekørsel.

Fristen for Danmarks indgivelse af svarskrift i sagen er fastsat til den 6. januar 2017.