Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Cirka 8,5 procent af kørslen med gods internt i Danmark køres af udenlandske lastbiler via de såkaldte cabotage-regler. Det viser en ny forsknings-rapport. Den afliver EU's officielle tal. Og tal fra dele af transportbranchen, der hævder, at cabotage-kørsel højst udgør 1 til 2,7 procent.

Der køres langt mere gods internt i Danmark på udenlandske lastbiler, end EU, myndighederne og dele af transportbranchen hidtil har troet, ment og sagt.

Det viser ny forskning, som svenske forskere på Universitet i Lund står bag. De vurderer, at udenlandske lastbiler kører mindst 4,6 og sandsynligvis over 8,5 procent af det gods, der fragtes internt i Danmark.

Det sker via EU's cabotage-regler. Her har EU's officielle tal hidtil peget på, at danske veje højst lagde asfalt til op mod 2,7 procent cabotage-kørsel.

Lang strid om tal

Dansk gods på udenlandske lastbiler har længe været årsag til en hidsig debat. I maj hævdede DI Transport, at udenlandske lastbiler højst kørte én procent af de interne danske transporter.

Omvendt har 3F Transport og vognmændene i FDL og DTL peget på, at cabotage-kørsel er et samfundsproblem.

- Nu har vi forskning, der viser, at 5 til 10 procent af vores indenrigskørsel med gods varetages af udenlandske lastbiler og chauffører. De fleste til østeuropæisk løn. Det sker via systematisk misbrug af EU's regler, og forskerne har leveret klare argumenter for, at der skal arbejdes målrettet for, at reglerne laves om, siger Jan Villadsen, formand for 3F Transport.

Systematisk piratkørsel

Han peger på, at de fleste vil finde det helt uacceptabelt, hvis 5 til 10 procent af danske skolelæreres, politibetjentes og sygeplejerskers job pludselig skulle udføres på østeuropæiske vilkår.

3F erkender til gengæld, at der er blevet langt mellem ulovligheder. I maj oplyste politiet, at sager om ulovlig piratkørsel er halveret fra 2012 til 2013. Tendensen bekræftes af de svenske forskere:

- I 2011 og 2012 øgede regeringen kontrollen og satte bøderne kraftigt i vejret. Det har bremset ulovlighederne. Men det er muligt at sætte cabotage-kørsel lovligt i system. Det er løndumping og piratkørsel, der skal stoppes. Hvordan kommer vi til at diskutere de kommende år. Debatten kører i hele Vesteuropa, og Holland, Sverige, Frankrig og Tyskland er lige så hårdt ramt som Danmark, siger Jan Villadsen.

Forsker: Regler udnyttes

DR har talt med Henrik Sternberg, der er logistikforsker ved Universitetet i Lund og ansvarlig for forskningsprojektet om cabotage-kørsel. Han peger på, at reglerne om cabotage-kørsel i Danmark udnyttes systematisk:

- Man udnytter reglerne maksimalt. Først kører man tre ture i Danmark. Derefter kører man ind i et naboland med en international tur. Så kan man på ny køre tre cabotageture i det land og så tilbage igen til for eksempel Danmark. På den måde kan man køre cabotage 365 dage om året helt lovligt, siger Henrik Sternberg til DR Nyheder.