Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
TEMA
Metro
TEMA
Metro

Der er dobbelt så mange sager om social dumping på metroen som normalt i byggebranchen.

- Jeg er enormt vred. De italienske chefer behandlede os som slaver. Det var slaveri i år 2014, forklarer Aurelian Ciorpec, der arbejdede til 65 kroner i timen på metroen.

Det italienske firma Cipa, der har over over 100 rumænere ansat på metrobyggeriet i København, snyder med lønnen. Timelønnen er 65 kroner i timen eller langt under den mindsteløn, Cipa har lovet at betale, afslører Fagbladet 3F.

Og Cipa er langt fra noget enestående tilfælde. Bag metrobyggeriets grønne vægge er social dumping hverdag. Det offentlige byggeri til 21 milliarder har dobbelt så mange sager om social dumping som normalt i byggebranchen. Det dokumenterer en oversigt over de såkaldte 48-timerssager.

- Der er langt flere sager på metroen, end vi ellers ser i byggebranchen. Der foregår massivt snyd, og det er et kæmpe problem, metroens ledelse ikke har formået at stoppe, siger Palle Bisgaard, der er næstformand i 3F's byggegruppe.

60 timer om ugen

Cipa er et af de store firmaer på metroen med flere end 100 ansatte på fem byggepladser. Fagbladet 3F har talt med i alt 14 rumænske arbejdere, som alle er blevet ansat til 65 kroner i timen som betonarbejdere.

Rumænerne har arbejdet mere end 60 timer om ugen, men har kun fået løn for 37 timer. Deres udsagn bliver dokumenteret af, at en række af de ansatte har registreret deres arbejdstimer, der viser, at lønsedlerne ikke stemmer overens med virkeligheden. Det samme viser Cipas interne vagtskema, som Fagbladet 3F har.

Cipa kan forvente, at 3F vil kræve en større efterbetaling og bod, efter firmaet har snydt sine ansatte.

- Vi er nu i fuld gang med at undersøge sagen og er ved at gøre klar til at kunne køre en faglig sag, siger Elo Hansen, der er faglig sekretær i 3F Bygge, Jord og Miljø i København.

Metroselskabet: Vi undersøger

Metroselskabets administrerende direktør Henrik Plougmann ønsker ikke at blive interviewet. I en mail meddeler selskabets HR-chef, at man er i gang med at undersøge en række af de udenlandske metrofirmaer.

- Hvis der er mistanke om, at Cipa ikke lever op til de krav, vi stiller, vil vi naturligvis gerne se dokumentation, og det er oplagt, at dette kan indgå i undersøgelsen. Vi kan naturligvis ikke acceptere, hvis de krav, vi stiller om overholdelse af danske vilkår, ikke overholdes, skriver Metroselskabets HR-chef Peder Mandrup Knudsen.

Han svarer dog ikke på, hvordan det kan være, at der er flere sager om social dumping på metroen.

Heller ikke den italienske hovedentreprenør CMT (Copenhagen Metro Team) vil deltage i et interview. Men i en mail skriver CMT's kommunikationschef Jens Munch:

- Så vidt vi ved, betaler Cipa det, de skal. Men vi tager da jeres anklager alvorligt og ser frem til at se dokumentationen. Derefter kan vi så vurdere den.